Sökning: "teori och praktik -vfu"

Visar resultat 1 - 5 av 139 avhandlingar innehållade orden teori och praktik -vfu.

  1. 1. Framåtsyftande bedömning i tidig läsundervisning : Teori och praktik

    Författare :Ulrika B. Andersson; Stefan Gustafson; Håkan Löfgren; Linda Fälth; Gunilla Sandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early reading instruction; Decoding; Forward-looking assessment; Assessment aspects; Response to intervention RTI ; Formative assessment; Teacher s professionalism; Tidig läsundervisning; Avkodning; Framåtsyftande bedömning; Bedömningsaspekter; Response to Intervention RTI ; Formativ bedömning; Lärares professionalism;

    Sammanfattning : Syfte är att bidra med kunskap om hur framåtsyftande bedömning kan användas och används av lärare som underlag för pedagogiska åtgärder i tidig läsundervisning. I avhandlingen har jag ett pragmatiskt förhållningssätt till både teorier och metoder. Avhandlingen bygger på fyra artiklar. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering och folkbibliotek : En studie av utvärderingens teori och praktik med exempel från folkbibliotekens förändrings- och utvecklingsprojekt

    Författare :Angela Zetterlund; Alger Klasson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; utvärdering; bibliotek; lokalt utvecklingsarbete; fallstudie; Library and Information Science; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vakanser på bostadsmarknaden : i praktik och teori

    Författare :Kerstin Klingborg; Mats Bohman; Hans Wijkander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vakanser; Lediga lägenheter; Bostadshyresmarknaden; Prisanpassningar; Kvantitetsanpassningar; Naturlig vakansgrad; Observerad vakansgrad; Kortsiktig jämvikt; Långsiktig jämvikt;

    Sammanfattning : Denna licentiatavhandling handlar om lediga hyreslägenheter. I avhandlingens första del beskrivs och analyseras dels hur problemet med lediga lägenheter ser ut på den svenska bostadshyresmarknaden under åren 1990-1994 och dels hur problemet hanteras av svenska kommunala bostadsföretag. LÄS MER

  4. 4. Tillsyn i teori och praktik : om statlig styrning och kontroll av socialtjänstens individ- och familjeomsorg

    Författare :Eva Hämberg; Lars Oscarsson; Christian Kullberg; Thomas Sedelius; Anders Bruhn; Björn Blom; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Inspection; control; social services; standards; evaluation; judgment; legitimacy; adaption; impact; Social Work; Socialt arbete; Hälsa och välfärd;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to deepen the understanding about the function of control in the inspection process and to increase the knowledge about the legitimacy and impact from inspection on different types of social and welfare services. In the thesis the form and legitimacy of the inspection process are studied in two types of social services in Sweden: a less complex service where the task to investigate and make decisions about social care dominates (IAD), and a more complex service where the task to provide treatment interventions dominates (TI). LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet och historia : Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Henrik Åström Elmersjö; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; intercultural competence; multicultural education; historical consciousness; classroom studies; case study; historial inquiry; didactic model; historieundervisning; interkulturell kompetens; mångkulturalitet; historiemedvetande; klassrumsstudier; fallstudie; frågedriven undervisning; didaktisk modell; History; Historia;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate interculturality in history as an idea and practice. Two overarching research questions are raised, each concerning the theoretical and practical levels: How can history, as a field of knowledge and teaching, be related to intercultural learning as a normative practice? What obstacles and opportunities for teaching and learning emerge when intercultural historical learning is the goal? This thesis comprises four published studies. LÄS MER