Sökning: "tecken med stöd"
Visar resultat 1 - 5 av 42 avhandlingar innehållade orden tecken med stöd.
1. Traditions and Challenges : Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools
Sammanfattning : This thesis has two overarching aims. The first is to generate further knowledge about Swedish independent schools, specifically regarding the organisation and provision of special support and how these relate to special educational traditions and inclusive education. LÄS MER
2. Åldrande hos personer med intellektuell funktionsnedsättning - ur ledares perspektiv
Sammanfattning : Det har skett en markant ökning av medellivslängden för personer med intellektuell funktions-nedsättning under de senaste decennierna och allt fler uppnår pensionsåldern och hög ålder. Ökningen är ett direkt resultat av medicinska och sociala framsteg. LÄS MER
3. Sjuksköterskors kliniska beslutsfattande med fokus på perifera venkatetrar (PVK)
Sammanfattning : För att kunna ge vård av säker och god kvalitet krävs att sjuksköterskor har kunskap inom många områden, eftersom de har ansvar för såväl bedömning, planering och genomförande, som utvärdering och dokumentation av omvårdnadsarbetet. Ett av flera ansvarsområden för sjuksköterskor i deras dagliga arbete är beslutsfattande om insättning och skötsel av perifera venkatetrar (PVK). LÄS MER
4. Med samarbete i sikte : Om samordnade insatser och samlokaliserade familjecentraler
Sammanfattning : Co-operation is highly valued in Swedish welfare work and joint efforts within and between healthcare and welfare organizations is not new in Sweden. For decades the authorities have been trying to organize and coordinate various social and medical efforts in the public sector at a central level. LÄS MER
5. Interpersonell kommunikation : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan
Sammanfattning : Pupils with impaired hearing and moderate to severe learning difficulties usually go to special schools for the severely learning disabled. Few studies have been conducted on the interpersonal communication among these pupils. LÄS MER