Sökning: "teaching controversial issues"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden teaching controversial issues.

  1. 1. Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan : En potential för undervisningen

    Författare :Göran Morén; Sara Irisdotter Aldenmyr; Nina Thelander; Trond Solhaug; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social issues; social studies; upper secondary school; Samhällsfrågor; samhällskunskap; gymnasieskolan; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap på gymnasieskolan ska enligt anvisningarna i ämnesplanen bedrivas ”med utgångspunkt i samhällsfrågor”. Vad innebär det? I denna licentiatuppsats diskuteras ämnet samhällskunskap och dess potential, analyserat utifrån samhällsfrågor som didaktiskt begrepp. LÄS MER

  2. 2. A Discourse Perspective on the Learning of Biotechnology

    Författare :Anne Solli; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discourse analysis; biotechnology; higher education; socio-scientific issues.;

    Sammanfattning : Analyses of how students and a professor in an introductory university biotechnology course justify and evaluate knowledge claims considering GM food are reported in this licentiate thesis. In the public discussion of Genetically Modified (GM) food the representations of science as a social good, conducted in the public interest to solve major problems are being subjected to intense scrutiny and questioning. LÄS MER

  3. 3. Didaktiska dilemman i undervisning utifrån samhällsdilemman

    Författare :Christian Rydberg; Malmö universitet; []
    Nyckelord :science education; samhällsfrågor med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll; kontroversiella frågor; didaktiska dilemman; didaktiska modeller; kompetensutveckling; komparativ didaktik; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks utmaningar som lärare ställs inför i en ämnesövergripande undervisning utifrån komplexa och kontroversiella samhällsdilemman. Det är en komplex undervisning där olika syften gör att läraren hamnar i ”didaktiska dilemmasituationer”. LÄS MER

  4. 4. Balansakter - kroppar, sexualiteter och det oväntade : kritiska och didaktiska perspektiv på sexualundervisning inom biologiämnet

    Författare :Hannele Junkala; Maria Berge; Eva Silfver; Annica Gullberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sexuality education; Biology textbooks; classroom; crip; queer; Swedish whiteness; LGTBQAI; the unexpected; sexualundervisning; biologiböcker; klassrum; hbtqia; crip; vithet; det oväntade; didaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : Sexuality education (SE) involves topics that can be perceived as sensitive and private, which creates challenges for teachers. Teachers in Sweden feel uncomfortable with the subject of SE, as they lack knowledge about LGBTQ issues and experience uncertainty in handling charged discussions. LÄS MER

  5. 5. Language Ideologies and Minority Language Policies in Sweden : historical and contemporary perspectives

    Författare :Maria Wingstedt; Marilyn Martin-Jones; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Linguistic minorities; Minoritetsspråk; tvåspråkighetsforskning; Bilingualism;

    Sammanfattning : This thesis concerns the nature and functioning of language ideologies in Sweden, principally as regards beliefs and attitudes of the majority group towards minority language issues. This includes a study of the history of Sweden's minority language policies towards the Saami and the Finnish-speaking Tornedalians. LÄS MER