Sökning: "teachers talk"
Visar resultat 1 - 5 av 120 avhandlingar innehållade orden teachers talk.
1. Lärares transformering av teknikämnet : Om lärares attityder till ämnet och syn på teknisk kunskap i teknikundervisningen
Sammanfattning : En lärare behöver i sitt arbete göra val och fatta beslut som påverkar vilken undervisning eleverna får möta. Skolämnet teknik, som är ett av grundskolans obligatoriska ämnen redan från lågstadiet, har sina specifika förutsättningar och traditioner. LÄS MER
2. Teaching genetics - a linguistic challenge : A classroom study of secondary teachers' talk about genes, traits and proteins
Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to investigate how teachers talk about genetics in actual classroom situations. An understanding of how language is used in action can give detailed information about how the subject matter is presented to the students as well as insights in linguistic challenges. LÄS MER
3. No Time to Talk! : Teachers' Perceptions of Organizational Communication and Work-related Health
Sammanfattning : During recent years, schoolteachers in Sweden have experienced many reforms and societal changes, resulting in altered conditions for work. Subsequently, many teachers have reported an increased workload and reduced well-being. LÄS MER
4. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik
Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER
5. På tal om dyslexi : En studie av hur barn, föräldrar och lärare berättar om och ger betydelse åt diagnoser som dyslexi och specifika läs- och skrivsvårigheter
Sammanfattning : The main purpose of this study is to understand how children diagnosed as dyslectics use and ascribe meaning to the diagnosis given to them. The theoretical starting point is social constructionism, implying that dyslexia is a word that signifies a phenomenon, in this case children's problem with reading and writing, which in turn is mediated through a cultural, social and historical context. LÄS MER