Sökning: "tankar om framtid"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden tankar om framtid.

  1. 1. Caring for people and the planet : preschool children’s knowledge and practices of sustainability

    Författare :Farhana Borg; Monika Vinterek; T. Mikael Winberg; Arjen E.J. Wals; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; consumption; daycare center; economic sustainability; environmental education; environmental sustainability; guardians; kindergarten; parents; preschool; preschool director; recycling; sharing resources; social sustainability; sustainable development; teacher; young children; pedagogiskt arbete; educational work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Children across the globe today are continuously being exposed to and affected by various kinds of real-world complexities and challenges; however, research on their knowledge and practices in terms of sustainability is limited, in particular with regards to how preschool- and home-related factors are associated with their learning for sustainability. Since 1998, different types of eco-certification have been awarded by the Swedish National Agency for Education and Keep Sweden Tidy Foundation to promote education for sustainability (EfS) in all areas of education and learning. LÄS MER

  2. 2. När livet skakas om : patienters och närståendes erfarenheter av hjärtstopp utanför sjukhus

    Författare :Anders Bremer; Karin Dahlberg; Lars Sandman; Gunilla Silfverberg; Växjö universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; hjärtstopp; ambulanssjukvård; etik; vårdvetenskap; fenomenologi; livsvärldsforskning; Caring sciences; Vårdvetenskap; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : I Europa vårdar ambulanspersonal årligen cirka 300 000 människor med hjärtstopp. Ungefär en av tio överlever. Tidigare forskning har inte i någon större utsträckning berört hur överlevande patienter och närstående mår efteråt eller vilka etiska aspekter och problem som möter ambulanspersonal i dessa situationer. LÄS MER

  3. 3. Small town, big move : Constructions of place in transiting mining communities

    Författare :Eugenia Segerstedt; Lena Abrahamsson; Mats Jakobsson; Kristina Johansson; Gry Paulgaard; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; construction of place; Gällivare; Kiruna; transformation; rural studies; urban change; Arbetsvetenskap; Human Work Sciences;

    Sammanfattning : The dissertation accounts for construction of place in mining communities as they undergo a major urban transformation. In the 2010s, urban centres in the northern Sweden mining communities of Gällivare and Kiruna entered a new execution phase of a large-scale transformation precipitated by ground subsidence caused by mining activities, a transformation that continues. LÄS MER

  4. 4. Constructing the adult learner : a governmentality analysis

    Författare :Andreas Fejes; Staffan Larsson; Ulf Olsson; David Hamilton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lifelong learning; adult education; adult learner; governmentality; genealogy; policy analysis; livslångt lärande; vuxenutbildning; den vuxna studerande; styrningsrationalitet; governmentality; genealogi; policy analys; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera hur den vuxna studerande konstrueras genom olika styrningstekniker inom Vuxenutbildning, Folkbildning och Högre utbildning. Vidare är syftet att analysera vad för styrningsrationalitet som både skapas genom och som skapar dessa praktiker. LÄS MER

  5. 5. Becoming Together and Apart : technoemotions and other posthuman entanglements

    Författare :Eva Svedmark; Erik Stolterman; Anna Croon Fors; Pelle Ehn; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technoemotions; Feminist technoscience; Posthuman theory; Onto-epistemology; Diffraction; Norm-breaking; Digital dirt; Privacy; Sharing; Self-disclosure; Stickiness; computer and systems sciences; data- och systemvetenskap;

    Sammanfattning : Using social media and norm-breaking material as an empirical touchstone this thesis elaborates, investigates and explores the entangled relationships between humans and technology in social media settings. Guided by uncomfortable, emotional and bodily online sharing the thesis gives voice to stories that are seldom heard, by people whose lives are rarely spoken of. LÄS MER