Sökning: "systemisk-funktionell lingvistik"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden systemisk-funktionell lingvistik.

  1. 1. Lärares bedömningsspråk : Språkhandlingar, bedömning och språklig utformning i grundskolans skriftliga omdömen

    Författare :Annelie Johansson; Gunilla Byrman; Sofia Ask; Henrik Rahm; Mats Landqvist; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; educational linguistics; documentation; New Public Management; written assessment; professional discourse; elementary school; critical discourse analysis; systemic functional linguistics; speech acts; svenska med didaktisk inriktning; dokumentation; new public management; skriftlig bedömning; professionell diskurs; grundskola; kritisk diskursanalys; systemisk funktionell lingvistik; språkhandling; Swedish Didactics; Svenska språket med didaktisk inriktning;

    Sammanfattning : This thesis studies elementary school teachers’ language use in written assessments of students, and problematises the relation between teachers’ experiences of written assessment and the institutional and social expectations of professional language use.The study is based on three types of material: questionnaires answered by 39 teachers, interviews with 3 school principals and approximately 2,200 assessments of students, written according to three different templates. LÄS MER

  2. 2. Skolspråk i utveckling. En- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår

    Författare :Ulrika Magnusson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; svenska som andraspråk; grammatisk metafor; skrivande på ett andraspråk; systemisk-funktionell lingvistik; interdependenshypotesen;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this thesis is to compare the use of grammatical metaphor in 365 texts written by Swedish mono- and multilingual students in year 9 and 11, both regarding occurrence of GM and the use of its functions. The theoretical framework for the thesis is Systemic-functional linguistics, and second language research on age and development of educational language. LÄS MER

  3. 3. Den dubbla uppgiften : Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO

    Författare :Mariana Sellgren; Monica Axelsson; Per Holmberg; Åsa af Geijerstam; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :tvåspråkighetsforskning; Bilingualism Research;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks det klassrumsarbete som sker i en flerspråkig elevgrupp i år 6 där SO-undervisningen är genrebaserad. Studien har fokus på elevernas deltagande i muntlig interaktion och skrivande av text när klassen arbetar med förklarande genre i geografi. LÄS MER