Sökning: "systemisk-funktionell grammatik"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden systemisk-funktionell grammatik.

  1. 1. Topsar och cellmembran : Kroppens näringsupptag i undervisning och elevtexter på mellanstadiet

    Författare :Alma Jahic Pettersson; Carl-Johan A. Rundgren; Lena Tibell; Ragnhild Löfgren; Nicklas Gericke; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social semiotic; Metaphors; Everyday expressions; Systemic functional grammar; Organizational levels; Biology; Chemistry; Multimodality; Socialsemiotik; Metaforer; Vardagsuttryck; Systemisk funktionell grammatik; Organisationsnivåer; Biologi; Kemi; Multimodalitet;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras mellanstadieelevers meningsskapande kring näringsupptag. Avhandlingens artiklar baseras på två datainsamlingar. I den första studeras skriftliga svar på ett nationellt prov i biologi. I den andra studeras klassrumsundervisning i två skolor med en animation om näringsupptag som kontext. LÄS MER

  2. 2. Berättelser med sanningsanspråk : Språklig och multimodal argumentation i huvudförhandling och dom

    Författare :Joacim Lindh; Gunilla Byrman; Sofia Ask; Monica Burman; Hanna-Sofia Rehnberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; critical discourse analysis; legitimation; district court; systemic-functional grammar; multimodality; social semiotics; technological influence; interrogation; legal narratives; recontextualisation; social practices; influential relations; Kritisk diskursanalys; legitimering; tingsrätt; systemisk-funktionell grammatik; multimodalitet; socialsemiotik; förhör; teknik; berättelser; rekontextualisering; social praktik; påverkansrelationer; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : The pupose is to study stories about crime, mythopoesis, via the modalities of speech, text and image and to problematise movements of texts that originate in other contexts and institutions. The study examines how and why rhetorical strategies are used to legitimise and delegitimise the content of speeches, texts and images in trials and how relations of influence occur between plaintiffs and defendants in written judgements. LÄS MER

  3. 3. Skriftspråksutveckling under högstadiet

    Författare :Mikael Nordenfors; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Högstadiet; elev; skrivutveckling; skriftspråk; longitudinell studie; direkt anföring; indirekt anföring; erlebte rede; fri indirekt anföring; röst; röstväxling; ordlängd; ordmedellängd; medelordlängd; ordvariation; textlängd; textanalys; skönlitteratur; sakprosa; nationella prov; systemisk funktionell grammatik; litteraturvetenskap; narrativ; narratologi; stilistik;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this thesis is to characterize patterns of development in texts written by pupils in secondary school in Sweden. The thesis applies both a traditional quantitative approach to 318 texts and an approach based on the concept voice to 266 texts. LÄS MER