Sökning: "systematiskt arbetssätt naturvetenskap"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden systematiskt arbetssätt naturvetenskap.

  1. 1. Att förstå och förändra systemutvecklingsverksamheter : en taxonomi för metautveckling

    Författare :Ulf Seigerroth; Göran Goldkuhl; Sven Carlsson; Stefan Cronholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; systemutveckling; taxonomi; metautveckling; hierarkidimension; processdimension; temadimension; Cognitive science; Kognitionsvetenskap; Information technology;

    Sammanfattning : Utveckling av systemutvecklingsverksamheter (metautveckling) är ett komplext fenomen där det finns ett dokumenterat utvecklingsbehov vad gäller förståelse, beskrivningar och guidning relaterat till metautveckling. Som en följd av detta och baserat på ett forskningsintresse har jag sedan 1997 varit aktivt involverad i fyra förändringsprojekt i olika systemutvecklingsverksamheter (Myndigheten, Läkemedelsföretaget, Programvaruföretaget och Konsultföretaget). LÄS MER

  2. 2. Automation in forestry : development of unmanned forwarders

    Författare :Ola Ringdahl; Thomas Hellström; Tomas Nordfjell; Arto Visala; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; Computer science; Datavetenskap; Forest engineering; Skogsteknik; computer and systems sciences; data- och systemvetenskap;

    Sammanfattning : For the last 50 year, forestry operations have become more and more mechanized. In modern forestry in Europe two machines are typically used; a harvester that fells, debranches and cross-cuts the trees into logs and a forwarder that transports them to the nearest road. LÄS MER

  3. 3. Det undervisande fritidshemmet i lärandets tidevarv : En diskursanalytisk studie med fokus på de naturvetenskapliga och tekniska undervisningspraktikerna

    Författare :Alma Memišević; Magnus Hultén; Helene Elvstrand; Kenneth Petersson; Göran Bostedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science; Technology; Teaching; Extended education; School-age educare centres; Critical discourse analysis; Target management; Naturvetenskap; Teknik; Undervisning; Didaktik; Fritidshem; Kritisk diskursanalys; Målstyrning;

    Sammanfattning : School-age educare centres (SAEC) have traditionally been places with room for play and for the realization of children’s interests, initiatives, and needs. In recent years, there have been discursive shifts, where SAEC has moved from a social pedagogical arena towards an educational pedagogical one. LÄS MER