Sökning: "syfte ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 40 avhandlingar innehållade orden syfte ledarskap.

  1. 1. Hälso- och sjukvårdsorganisation i förändring : Från distanserat till delat ledarskap

    Författare :Kristina Rosengren; Terese Bondas; Runo Axelsson; Kerstin Segesten; Gun Nordström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; change; healthcare; Caritative leadership; mixed methods; committed leadership; shared leadership; supportive ‘two-getherness’; healthcare development; Förändringsarbete; Hälso- och sjukvårdsorganisation; Caritativt ledarskap; Mixade metoder; Engagerat ledarskap; Delat ledarskap; Stödjande tvåsamhet; Vårdutveckling; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad; Caring sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingen syftar till att följa upp, beskriva samt generera tentativ teori om pågående förändringsprocesser inom hälso- och sjukvården på såväl makronivå genom studier av sjukhusfusioner som mikronivå genom studier av delat ledarskap. Metod: ”Sjukhusfusioner” beskriver två genomförda sjukhussammanslagningar utifrån en kvalitativ ansats, Grounded Theory med intervjuer av vårdpersonal (I, II). LÄS MER

  2. 2. Transformativ förändring och postkonventionellt ledarskap : en retrospektiv fallstudie med fokus på förändringsprocessen och ledarskapet

    Författare :Eva Norrman Brandt; Sofia Kjellström; Ann-Christine Andersson; Jacob Hallencreutz; Pia Andersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :Transformativ förändring; Vuxenutveckling; Postkonventionellt ledarskap; Agilt ledarskap;

    Sammanfattning : Introduktion. Förändringstakten ökar i samhället och påverkar organisationer och dess medlemmar. Förändringstrycket orsakas av en rad faktorer som teknisk utveckling, förändrad lagstiftning, kunders/intressenters behov och krav och ökande konkurrens på en global arena. LÄS MER

  3. 3. Respect for People : Developing alternative understandings and relationships to ethics, leadership, and culture in Lean implementations

    Författare :Mia Ljungblom; Thomas Taro Lennerfors; Maria Fredriksson; Su Mi Dahlgaard-Park; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Culture; Developmental Leadership; Ethics; Leadership; Lean Management; Real Lean; Respect; Respect for people; Virtue ethics; Dygdeetik; Etik; Kultur; Ledarskap; Lean Management; Respekt; Respekt för männskan; Utvecklande Ledarskap; Äkta Lean; Engineering Science with specialization in industrial engineering and management; Teknisk fysik med inriktning mot industriell teknik;

    Sammanfattning : Successful Lean implementation is a combination of both technology and culture, using bothkey principles of continuous improvement (CI) and respect for people (RFP). However, manyorganizations fail to implement Lean and critical factors in this failure are leadership, cultureand the lack of RFP. LÄS MER

  4. 4. Senior Management Lean Practice : A Team-Based Approach to Facilitate Learning

    Författare :Jonas Renström; Lars Bengtsson; Camilla Niss; Jörgen Eklund; Anders Fundin; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lean; leadership; management; cross-functional teams; senior managers; Lean implementation; Lean; ledarskap; management; tvärfunktionella grupper; senior ledning; Lean implementation; Technology and Health; Teknik och hälsa;

    Sammanfattning : In order to improve organizational performance, organizations within both production and servicesectors keep turning to the Lean concept with hopes of finding a productive approach to theirchallenges. This tendency appears to remain in spite of reports indicating that the Lean concept isfar from easy to develop, implement and sustain. LÄS MER

  5. 5. How to create a commercial experience : Focus on Leadership, Values and Organizational Culture

    Författare :Pernilla Ingelsson; Håkan Wiklund; Pia Sandvik Wiklund; Stefan Lagrosen; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Commercial experience; leadership; values; organizational culture; TQM; Kommersiell upplevelse; ledarskap; värderingar; organisationskultur; TQM; Other industrial engineering and economics; Övrig industriell teknik och ekonomi;

    Sammanfattning : A new kind of commercial offer is on the rise, that of a commercial experience. It is said to be the next progression of value after a service and that it is distinct from a service in several ways, two important being a) the provider having to create something new or memorable to the customer, i.e. LÄS MER