Sökning: "svenska skolans historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden svenska skolans historia.

  1. 1. Fatta historia : En explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

    Författare :Hans Olofsson; Ulla Runesson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Per Eliasson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History subjects; Historieämnen; History; Historia;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och eleverunder arbetet med ett ämnesområde, i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidenshistoria. Närmare bestämt undersöker den hur informanterna gemensamt skaparhistorisk mening genom att erfara och tolka det förflutna i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Skolans matematik : En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling

    Författare :Sverker Lundin; Donald Broady; Sten Kaijser; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; matematik; skolmatematik; historia; Matematik;

    Sammanfattning : I argue that common beliefs regarding mathematics originate in the practices of elementary mathematics instruction rather than in science. While learning how to solve mathematical problems in school, we come to believe that mathematics has a set of properties in itself, for instance that it is useful in everyday life, even though this is not necessarily so. LÄS MER

  3. 3. Skolbarnets fostran : Enhetsskolan, agan och politiken om barnet 1946-1962

    Författare :Jonas Qvarsebo; Bengt Sandin; Håkan Larsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; character formation; childhood; school; school reforms; educational history; post-war period; politics; discourse analysis; governmentality; hegemony; fostran; barndom; skola; skolreformer; utbildningshistoria; barndomshistoria; efterkrigstiden; politik; diskursanalys; makt; styrningsrationalitet; hegemoni; History; Historia;

    Sammanfattning : I centrum för avhandlingen står den konflikt om skolagan som aktualiserades när det svenska skolväsendet skulle stöpas om till en enhetsskola. Undersökningsperioden är 1946-1962. LÄS MER

  4. 4. Uppdrag: Historia och demokrati. Perspektiv på studieresor till Förintelsens minnesplatser

    Författare :Ola Flennegård; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching and learning about the Holocaust; Holocaust education; democratic education; antisemitism; study trips; memorial sites;

    Sammanfattning : Förintelsen som absolut moralisk referenspunkt i det senmoderna samhället innebär att undervisning och lärande om Förintelsen tillmäts stor vikt inom utbildningssektorn. Sedan millenniumskiftet har studieresor till Förintelsens minnesplatser vuxit fram som en gräsrotsrörelse inom den svenska skolan, och bidragit till att omkring var fjärde svensk tjugoåring besökt museet Auschwitz-Birkenau. LÄS MER

  5. 5. Den svenska modellens tredje kompromiss. Efterkrigstidens välfärdspolitik med utgångspunkt från industrins kompetenssäkring och skolans reformering

    Författare :Bengt-Olof Andersson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; the Swedish model; welfare policy; social and industrial division of labour; growth in productiity; educational expansio;

    Sammanfattning : .... LÄS MER