Sökning: "svenska skola"

Visar resultat 1 - 5 av 53 avhandlingar innehållade orden svenska skola.

  1. 1. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser

    Författare :Ylva Spånberger Weitz; Anders Gustavsson; Thomas Lindstein; Ingrid Höjer; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; life stories; out-of-home care; youths; transition to adulthood; school; social work; sense of belonging; comprehension work; livsberättelser; samhällsvård; ungdomar; vuxenblivande; skola; socialt arbete; hemmatillhörighet; förståelsearbete; Social work; Socialt arbete; socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER

  2. 2. Med facit i hand : Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

    Författare :Åsa Bartholdsson; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :anthropology; normality; governmentality; audit; pupil; children; school; normalitet; styrningsmentalitet; utvärdering; elev; barn; skola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Med facit i hand : Normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor

    Författare :Åsa Bartholdsson; Karin Norman; Karin Zetterqvist Nelson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; anthropology; normality; governmentality; audit; pupil; children; school; normalitet; styrningsmentalitet; utvärdering; elev; barn; skola; Social anthropology; Socialantropologi; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : This thesis is about the socialisation of schoolchildren and how normality is learned and managed in two Swedish school classes. The Swedish school is, according to the "Curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre", the Lpo94, based on democratic values and respect for the individual. LÄS MER

  4. 4. Hoppet om en framtidsplats. Asylsökande barn i den svenska skolan

    Författare :Malin Svensson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; asylsökande; barn; barns perspektiv; flykting; frontlinjebyråkrati; nyanländ; plats; rum; skola; socialt hopp; tid; utbildning; asylum-seeking; children; children’s perspectives; education; newly arrived; place; refugee; school; social hope; space; street-level bureaucracy; time;

    Sammanfattning : The thesis explores how accompanied refugee and asylum-seeking children experience everyday life in Sweden. During the asylum process, as part of a policy for promoting ‘normal life’, these children have the same right to education as permanently resident children. LÄS MER

  5. 5. Muslimsk skola, svenska villkor. Konflikt, identitet & förhandling

    Författare :Kristina Gustafsson; Avdelningen för etnologi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; conflict of values; ethics of honour; ethics of justice; hegemony; immigrant; Jönköping; Liberalism; Muslim Independent School; politics of diversity; Swedish education; politics of recognition; etnologi; Kulturantropologi; ethnology; Cultural anthropology; culture; conflict of values;

    Sammanfattning : The study is about a conflict concerning a Muslim Independent School in Jönköping. Based on fieldwork carried out on the Muslim Independent School and one of the local authority´s comprehensive schools - which included fifteen interviews and a comprehensive collection of newspaper articles and reports - I have problemised the relationship between the different groups in the local community and who had the preferential right of intepretation with regard to school, upbringing and values. LÄS MER