Sökning: "svenska i arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 400 avhandlingar innehållade orden svenska i arbete.

  1. 1. Rörelser i gränslandet : om komplexa hedersnormer och samhälleliga markeringar

    Författare :Hanna Cinthio; Pernilla Ouis; Annika Staaf; Sofie Danneskiold-Samsøe; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen bygger på två separata delstudier förenade av den övergripande tematiken hedersnormer. Ur ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv undersöks tankar och erfarenheter i två olika grupper. LÄS MER

  2. 2. Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt

    Författare :Gudrun Svedberg; Torbjörn Danell; Kerstin Munck; Tomas Kroksmark; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; entrepreneurship; enterprise education; sociocultural perspective; communities of practice; collaborative; cooperative; comparative learning; praxisgemenskaper; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; komparativt lärande; entreprenörskap i skolan; företagsamher; sociokulturellt perspektiv; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Entrepreneurship has been entered on a supranational political agenda, in the EU and the OECD, and been emphatically described as a fundamental skill and a concern for schools and education. The agenda is reflected to a varying extent at the national and regional political levels. LÄS MER

  3. 3. Om bildningens utmaningar och möjligheter i den svenska grundskolan

    Författare :Anders Kjellsson; Juvas Marianne Liljas; David Sjögren; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bildung; measurability; elite interview; curriculum theory; curriculum models; windows of Bildung;

    Sammanfattning : The aim of this study is to develop new knowledge about the challenges and possibilities of Bildung in the Swedish compulsory school. Based on a qualitative analysis of five elite interviews with five theorists of Bildung, this study is inspired by curriculum theory and, in particular, the key analytical concepts of curriculum models, frame factors and room for freedom The results make visible both challenges and possibilities for Bildung in the Swedish compulsory school. LÄS MER

  4. 4. I välfärdens skugga : socialt arbete med barn i Sverige och England

    Författare :Elinor Brunnberg; Björn Gustavsson; Knut Sundell; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socialt arbete; professionell bedömning; barnmisshandel; vinjett; status; England; social work; assessment; child abuse; vignette; status; England; Social work; Socialt arbete; Social sciences; Socialvetenskap; Children; Barn; Family research; Familjeforskning; Research on Europe; Forskning om Europa; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att beskriva skillnader och likheter i socialtjänstens och Personal social services arbete med barn i Sverige och England. Vid insamlandet av det empiriska materialet har två lokala områden - Örebro och Leicestershire framförallt fokuserats. LÄS MER

  5. 5. Multikulturella visioner : hedersrelaterat våld och socialt arbete i medierna

    Författare :Mikael Lorentzen; Kerstin Gynnerstedt; Tuija Nieminen; Hans Swärd; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Honour violence; Massmedia; Mass media; Newspapers; Pluralism Social sciences ; Hedersrelaterat våld; Mångkulturella samhällen; Socialpolitik Sverige; Socialt arbete i massmedia; Dagstidningar; Social work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie fäster intresset vid de senaste årens ökade uppmärksamhet runt femomenet hedersrelaterat våld. En uppmärksamhet som tagit sig uttryck i exempelvis statliga satsningar och offentlig debatt. LÄS MER