Sökning: "svårighet"
Visar resultat 16 - 20 av 50 avhandlingar innehållade ordet svårighet.
16. Professionellt föräldraskap : samhälleliga förutsättningar för familjehem för tonåringar
Sammanfattning : The purpose of this licentiate thesis is to describe and analyse present foster care in Sweden. Furthermore, a purpose is to conclude about ways of organising foster care for teenagers and about the distinction between foster care as a kind of parenthood or as a work. LÄS MER
17. Generation of midbrain dopaminergic neurons in vivo and in vitro: the role of Neurogenin2
Sammanfattning : Parkinsons disease (PD) is a neurodegenerative disorder where dopaminergic neurons of the substantia nigra (SNc) in the mesencephalon are progressively eliminated. The ensuing loss of dopaminergic innervation of the basal ganglia manifests itself as severe motor deficits in PD patients. LÄS MER
18. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER
19. Undervisningsutvecklande professionsutbildning för blivande och verksamma matematiklärare : en studie med utgångspunkt i ett variationsteoretiskt perspektiv
Sammanfattning : Den här avhandlingen studerar professionsutvecklande matematikundervisning i förskola och skola samt inom lärarutbildningen.Det är utifrån ett behov av att utveckla kunskap om hur blivande och verksamma lärare kan utveckla sin kompetens att undervisa i matematik i de tidiga åren, som den här avhandlingens problemområde avgränsats, med intentionen att bidra till god matematikundervisning i förskola och skola genom att utveckla kunskap om lärares professionsutbildning. LÄS MER
20. Staging Science : Some aspects of the production and distribution of science knowledge
Sammanfattning : The dissertation presents a phenomenological view on the interaction between science knowledge and prescientific knowledge. Drawing on Husserl, Merleau-Ponty and Lévinas the human bodily grounded existence is described, the central feature of this existence being its responsivity to the Other. LÄS MER