Sökning: "styra barn"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden styra barn.
1. Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn
Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärare i fritidshems undervisningshandlingar för att förstå deras undervisningskunskap. I analysen av lärare i fritidshems undervisningshandlingar studeras hur undervisningssituationer kan initieras och hur lärare transformerar ämneskunskap, pedagogisk kunskap och kontextuell kunskap till undervisningshandlingar. LÄS MER
2. Neurogenic bladder and bowel dysfunction : Clinical aspects in children with spinal dysraphism
Sammanfattning : Spinal dysraphism (SD) is a congenital malformation that to a varying extent, often severely, affects the life of the child and the family. Most individuals with SD suffer from neurogenic bladder and bowel dysfunction—with the risk of urinary tract infections, renal deterioration, urinary and fecal incontinence—that affects social participation and quality of life negatively. LÄS MER
3. Quantification of left-to-right shunt through Patent Ductus Arteriosus by colour Doppler
Sammanfattning : The aim of this thesis was to develop a non-invasive method to quantify the size of a shunt through a patent ductus arteriosus (PDA) by ultrasound and to test its usability in clinical settings. There is no consensus regarding the optimal management strategy for a PDA in premature infants. LÄS MER
4. Tid för tillit : Kritiska ögonblick i rektorers vardagsarbete
Sammanfattning : This study focuses on principals’ leadership in the light of trust as a natural phenomenon. Trust has earlier been seen as a factor in management and organizations to create results. However, what leadership actions that principals and teachers perceive contribute to this trust has not been studied in a Swedish school context. LÄS MER
5. Styrning av skolan genom statliga sanktioner : Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen
Sammanfattning : Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på. LÄS MER