Sökning: "studier gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 avhandlingar innehållade orden studier gymnasiet.

  1. 1. Redskap för lärande? : Återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet

    Författare :Agneta Grönlund; Curt Räftegård; Ann-Kristin Högman; Inger Eriksson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; Formative assessment; Civic didactics; Civic; Social studies; Upper Secondary School; Återkoppling; feedback; formativ bedömning; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; gymnasiet; Statsvetenskap; Political Science;

    Sammanfattning : This dissertation explores written and oral feedback in different contexts. The study is based on interviews with five Swedish teachers in Civics and on observations of their way of giving feedback in the classroom. Furthermore, teachers’ comments on the students’ written tasks were examined. LÄS MER

  2. 2. Det kritiska uppdraget : Diskurser och praktiker i gymnasieskolans svenskundervisning

    Författare :Ulrika Nemeth; Linda Kahlin; Zoe Nikolaidou; Catharina Nyström Höög; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literacy education; upper secondary education; critical literacy; critical transitivity; code theory; discourse analysis; teachers; focus groups; modality; transitivity; svenskundervisning; gymnasiet; svensklärare; fokusgrupper; critical literacy; kritisk transitivitet; diskursanalys; kodteori; transitivitet; modalitet; Utbildningsvetenskapliga studier; Studies in the Educational Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate constructions and discourses of criticality, and how these are related to teachers’ conceived subject of Swedish concerning the development of students’ critical consciousness. The study is qualitative, and is based on three different materials: focus talks between teachers, international and national policy documents and frameworks, and classroom observations. LÄS MER

  3. 3. Resultatet av ett prov : Svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet

    Författare :Maria Larsson; Christina Olin-Scheller; Alatalo Tarja; Anita Nordlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; washback effect; national test; reading comprehension; upper secondary school; policy enactment; subject of Swedish; reading instruction; washbackeffekt; policy; nationellt prov; läsförståelse; gymnasiet; ämnet svenska; läsundervisning; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : När lärares undervisning blir påverkad av ett nationellt prov talar man om washbackeffekter av provet. Det är vad den här licentiatuppsatsen handlar om. LÄS MER

  4. 4. Rum för lärande : Om elevers studier på gymnasiet

    Författare :Inger Wistedt; Arvid Löfberg; Roger Säljö; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gymnasiestudier; personligt lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Eleverna, datorn och språket : Studier av skoldatoriseringens effekter på elevers attityder, skrivstrategier och textproduktion i spanskundervisningen på gymnasiet

    Författare :Kent Fredholm; Rakel Österberg; Lars Fant; Sirkku Männikö-Barbutiu; Inger Enkvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; CALL; Online Translation; Foreign Language Writing; CAF; Pupils’ Attitudes; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : Kent Fredholm (2015). Eleverna, datorn och språket: Studier av skoldatoriseringens effekter på elevers attityder, skrivstrategier och textproduktion i spanskundervisningen på gymnasiet. (The Pupils, the Computer and the Language: Studies of the Effects of School Computerisation on Pupils’ Attitudes. LÄS MER