Sökning: "studera förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 36 avhandlingar innehållade orden studera förhållningssätt.

  1. 1. Att studera digitala artefakter i människors vardagsliv

    Författare :Annakarin Nyberg; Erik Stolterman; Britt Östlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Digital artefakt; vardagsliv; upplevelser; kvalitativ metod; förhållningssätt; handlingsstrategi; Informatics; Informatik;

    Sammanfattning : Avhandlingen huvudsakliga syfte är att undersöka människors förhållningssätt till digitala artefakter i vardagslivet, hur förhållningssätten tar form och hur de formar hur vi använder digitala artefakter. Avhandlingens andra syfte är att utforska metodologiska tillvägagångssätt som kan bidra till att skapa förståelse för frågor om människors förhållningssätt till digitala artefakter i vardagen. LÄS MER

  2. 2. Omsorgsinriktat lärande : en studie om lärande i hemtjänsten

    Författare :Christina Drugge; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studien är utförd i två norrlandskommuner i 6 olika hemtjänstgrupper. Syftet med studien har varit studera lärandets förutsättningar och villkor i hemtjänsten. Metoden som använts är en etnografisk fallstudie. LÄS MER

  3. 3. Pursuing a Circular Economy in the Danish Waste Sector : Scale and Transition Dynamics in Transformative Innovation Policy

    Författare :Stine Madsen; Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Transformative innovation policy; Scale; Transition dynamics; Waste management; Multi-scalar governance; Sustainability transition; circular economy;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to advance the conceptual understanding of transformative innovation policy through empirical research focusing on the transition towards a circular economy in the Danish waste sector. Under this broad aim, the thesis is more specifically concerned with exploring issues relating to the geography of transformative innovation policy as well as transition dynamics and agency in socio-technical system change. LÄS MER

  4. 4. Uppdrag lärande & IT?

    Författare :Elisabeth Lundmark; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna avhandling är ett lokalt utvecklingsarbete som rör frågan om införande av IT på skolans arena. I Sverige har kommunerna och regeringen satsat flera miljarder på att introducera IT i skolan. LÄS MER

  5. 5. Quality in Learning in Rwandan Higher Education : Different stakeholders’ perceptions of students’ learning and employability

    Författare :Penelope B. Mbabazi; Andreas Fejes; Sofia Nyström; Lars-Owe Dahlgren; Martin Stigmar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Students’ learning; employability; higher education; Rwanda; Studenters lärande; anställningsbarhet; högre utbildning; Rwanda;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate quality in learning in higher education in Rwanda by focusing on students’ learning and their employability. This focus allows for an understanding of key challenges for Rwandan higher education to emerge, at a time when more and more students are enrolling. LÄS MER