Sökning: "student upplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden student upplevelser.

  1. 1. En skola för andra : Minoritetselevers upplevelser av arbets- och livsvillkor i grundskolan

    Författare :Ing-Marie Parszyk; Billy Ehn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; minority; children; adolescent; student; compulsory school; living conditions; teaching; language; mathematics; narrative; hermeneutics; interpretation; immanent pedagogics.; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The possibilities and problems of minority children and adolescents in a multicultural school are subjects of growing interest today. In this dissertation a new perspective on the subject is founded on the basis of the minority students' existential conditions in their school life. LÄS MER

  2. 2. Swedish student-athletes’ within-career transitions

    Författare :Sverker Fryklund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :within-career transition; achievement sport; thematic content analysis; student-athlete; career assistance; dual career;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande forskningsprojekt var att undersöka upplevelser av karriärövergångar hos elitidrottande studenter, på högsta nationella nivå, som strävar efter att etablera sig även på internationellt högsta nivå inom sin idrott, samtidigt som de börjar studera vid universitet/högskola och så småningom tillägnar sig en examen. Semistrukturerade intervjuer användes för att kartlägga och undersöka de elitidrottande studenternas upplevelser. LÄS MER

  3. 3. Gendered experiences of work environment : A study of stress and ambiguity among dental students in Sweden

    Författare :Ingrid Schéle; Leif Hedman; Anne Hammarström; Eva Bejerot; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dental students; Swedish dental education; work and organisational theories; gender power relations; ambiguity; perceived stress; satisfaction; grounded theory; content analysis; SEM; cluster analysis; tandläkarstudenter; svensk tandläkarutbildning; arbets- och organisations teorier; genus och makt relationer; ambiguitet; upplevd stress; nöjdhet; grundad teori; innehållsanalys; SEM; kluster analys; Applied psychology; Tillämpad psykologi; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : This thesis explores how dental students experience their education. We aim to generate ways to understand which elements relate to the students’ experience based on current theories and models regarding the quality of working life and gender (and) power relations. LÄS MER

  4. 4. En elev - en dator : kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan

    Författare :Håkan Fleischer; Elsie Anderberg; Thomas Karlsohn; Lars Naeslund; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social Sciences; Educational Sciences; Pedagogy; Samhällsvetenskap; Utbildningsvetenskap; Pedagogik; One-to-one; knowledge formation; knowledge qualities; phenomenology; phenomenography; knowledge society; stretched knowledge; performative knowledge; En-till-en; kunskapsbildning; kunskapskvalitet; fenomenologi; fenomenografi; kunskapssamhälle; stretchad kunskap; performativ kunskap; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar införande av varsin dator till elever och lärare, här kallat en-till-en. Syftet är att bidra med kunskap om hur en-till-en påverkar lärande. Särskilt fokus ligger på kunskapsproduktionens karaktär och kvalitet och på förhållanden i den svenska skolan. LÄS MER

  5. 5. Teacher Education Becoming Elsewhere : An Affirmative Critique of Student Experiences through Intersectional Corpomaterial Perspectives

    Författare :Emilia Åkesson; Katarina Eriksson Barajas; Edyta Just; Linnea Bodén; Kathryn Strom; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Affect; Affirmative critique; Assemblage; Becoming; Corpomateriality; Higher education; Intersectionality; Rhizomatic mapping; Student teachers; Teacher education; Thematic analysis; Affekt; Affirmativ kritik; Assemblage; Högre utbildning; Intersektionalitet; Kroppsmaterialitet; Lärarstudenter; Lärarutbildning; Rhizomatisk Kartläggning; Tematisk analys; Tillblivelse;

    Sammanfattning : In this thesis, teacher education is examined with the aim to develop knowledge on teacher education and how it affects student teachers that are regularly marginalised in society by intersectional power structures. The aim is also to develop knowledge on how these student teachers affect teacher education. LÄS MER