Sökning: "student handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden student handledning.

  1. 1. Att vara sjuksköterska : En studie av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling

    Författare :Karin Hallin; Ella Danielson; Ingegerd Fagerberg; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Registered Nurse; profession; nursing; preceptoring; development; experience; satisfaction; support; preceptor; preceptor model; nursing student; interview; questionnaire; Sjuksköterska; profession; omvårdnad; handledning; utveckling; erfarenhet; tillfredsställelse; stöd; handledare; handledningsmodell; sjuksköterskestudent; intervju; frågeformulär; Nursing; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att klarlägga sjuksköterskors erfarenheter av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling. Avhand‐lingen innefattar två kvalitativa (I, II) och två kvantitativa (III, IV) studier. Femton sjuksköterskor intervjuades sex år efter examen (I, II). LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Mellan skilda världar : En studie av doktoranders lärsituation i relation till förutsättningarna i fyra företagsforskarskolor

    Författare :Lillemor Wallgren; Lars Owe Dahlgren; Per-Erik Ellström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Doctoral studies; research school; industrial research school; doctoral student; industrial doctoral student; Forskarutbildning; forskarskolor; företagsforskarskolor; doktorander; företagsdoktorander; industridoktorander; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Företagsforskarskolor syftar till att kunskaps- och kompetensnivån i näringslivet skall höjas och högskolan tillföras kunskap och erfarenheter från näringslivet. Detta är tänkt att ske genom en utvidgad handledning, bestående av både en akademisk handledare och en industrihandledare, vidare ett avhandlingsprojekt som är av intresse för företaget och dessutom genom att företagsdoktoranderna parallellt med sin utbildning till viss del arbetar inom ett företag. LÄS MER

  4. 4. Handledning som undervisningsform i sjuksköterskeprogrammets praktik : en beskrivning av variation i innebörd

    Författare :Ing-Marie Chekol; Institutionen för hälsovetenskaper; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextual analysis; explorative interview; conceptions; nursing education; practical training; experience; Supervision; context-dependent learning; phenomenography.; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Swedish nursing education has its roots within a tradition of vocational training in clinical practice. Supervision is commonly used in the practical parts of the education. The aim of the study was to explore, describe and understand the content and meaning of supervision expressed by student nurses and their supervisors. LÄS MER

  5. 5. Självkonfrontation via intern television i lärarutbildningen : Försök att modifiera lärarkandidaters perception och värdering med hjälp av videobandförmedlad självkonfrontation och traditionell handledning

    Författare :Bernhard Bierschenk; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher training experiment; Self-confrontation; micro-lesson; self-assessment; Anova;

    Sammanfattning : This monograph contains a description and discussion of self-assessment data obtained from student teachers, who have participated in a self-confrontation experiment. The measurement scale: Assessment and Evaluation Schedule, has been especially devised for this experiment. The report includes a discussion of validity and reliability problems. LÄS MER