Sökning: "stress i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 23 avhandlingar innehållade orden stress i skolan.

  1. 6. “I feel like I do not exist” : Adolescent Dissociative Experiences and the Importance of Trauma Type, Attachment, and Migration Background

    Författare :Sabina Gusic; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescent; dissociation; trauma; attachment; war; refugee; posttraumatic stress; ungdomar; dissociation; trauma; anknytning; krig; flyktingar; posttraumatisk stress;

    Sammanfattning : After experiencing potentially traumatic events (PTEs) some adolescents develop pathological dissociation. Trauma-related dissociation can be described as a break-down of the individual’s capacity to integrate emotions, thoughts, sensations, and memories about traumatic or other events into an adaptive and coherent self-image and self-narrative. LÄS MER

  2. 7. Adolescent self-reported health in the Umeå region : Associations with behavioral, parental and school factors

    Författare :Karina Nygren; Lennart Nygren; Urban Janlert; Curt Hagquist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescence; school survey; self-reported health; somatic complaints; stress; norm compliance; parent-adolescent relations; compulsory school; school managers; research utilization; ungdomar; skolenkät; självrapporterad hälsa; somatiska besvär; stress; normföljsamhet; föräldrarelationer; skola; skolområdeschefer; forskningsanvändning;

    Sammanfattning : This thesis consists of a quantitative and a qualitative study. The quantitative study (articles I-III) aimed to examine how self-reported health in adolescence is associated with behavioral, parental, and school factors. Through a survey directed at all adolescents in grades 7-9, data were collected in 2005 in a region in northern Sweden (n=5060). LÄS MER

  3. 8. Litteracitet genom interaktion

    Författare :Sari Vuorenpää; Per Ledin; Anna-Malin Karlsson; Linda Kahlin; Christina Olin-Scheller; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; interaction; literacy; literacy events; literacy practices; literacy chains; multilingualism; translanguaging; initiative; lessons; onsets; lists; text conversations; stress; interaktion; litteracitet; litteracitetshändelser; litteracitetspraktiker; litteracitetskedjor; flerspråkighet; translaguaging; initiativ; genomgångar; uppstarter; listor; textsamtal; stress; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : The dissertation Litteracitet genom interaktion [‘Literacy through Interaction’] spotlights how literacy interaction can work in the primary school’s multilinguistic environments. It investigates conversations that occur in and around teaching about writing. LÄS MER

  4. 9. Creep Behavior of High Temperature Cast Materials for Exhaust Applications

    Författare :Christian Öberg; Stefan Jonsson; Baohua Zhu; John Hald; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Creep; creep behaviour; creep damage; ductile cast iron; high-alloyed austenitic cast steel; thermal cycling; tensile testing; stress relaxation; oxidation; precipitation.; Teknisk materialvetenskap; Materials Science and Engineering;

    Sammanfattning : This thesis focuses on creep of four cast materials intended for exhaust manifolds in heavy-duty truck engines. Two of the materials are ferritic ductile cast irons, SiMo51 and SiMo1000, one is an austenitic ductile cast iron, D5S, and another one is an austenitic cast steel, HK30. LÄS MER

  5. 10. Uppfattningar och upplevelser av bedömning i grundskolan

    Författare :Maj Törnvall; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; elevuppfattningar; grundskola; kunskapsbedömning; läraruppfattningar;

    Sammanfattning : Det centrala i föreliggande studie är att utröna lärares och elevers uppfattningar och upplevelser av bedömning i skolan. Lärare och elever är involverade i bedömning av kunskaper och kunskapsutveckling, varför det är av vikt att båda parters uppfattningar synliggörs, vilket i sin tur kan bidraga till en helhetsbild av bedömningsfenomenet. LÄS MER