Sökning: "stress i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 23 avhandlingar innehållade orden stress i skolan.

  1. 11. Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer : En studie av högstadieelevers delaktighet

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : This dissertation explores the potential of digital resources to support students' participation in learning environments. The research questions focus on the student perspective on participation in formal and informal learning environments, as well as the role digital resources can play in promoting student participation in school instruction. LÄS MER

  2. 12. Hälsopromotion i skolan. Utvärdering av DISA - ett program för att förebygga depressiva symtom hos ungdomar

    Författare :Pernilla Garmy; Allmänmedicin och klinisk epidemiologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Adolescents; Depressive Symptoms; School-Based Program; Prevention; Cognitive Behavior Program; Health Education; Mental Health; Evaluation;

    Sammanfattning : Background: DISA (Depressive Symptoms In Swedish Adolescents) is a cognitive behavioral intervention aimed at preventing stress and depressive symptoms in adolescents. It is frequently used in Swedish schools for students aged 13-15 years. DISA is commonly offered to females, but at some schools, the intervention is also offered to males. LÄS MER

  3. 13. Social stressors and their association with psychosomatic problems among adolescents : Implications for school social work

    Författare :Victoria Lönnfjord; Curt Hagquist; Daniel Bergh; Mona Sundh; Patrik Karlsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social stressors; adolescents; psychosomatic problems; school social work; parental unemployment; family residency; schoolwork pressure; academic achievement expectation; bullying; bullying victimization; bullying intervention; self-efficacy; disability; long-term illness; Sociala påfrestningar; ungdomar; psykosomatiska besvär; skolsocialt arbete; föräldrars arbetslöshet; boendesituation; press i skolan; krav på skolprestationer; mobbning; utsatthet för mobbning; interventioner mot mobbning; tilltro till sin egen förmåga; funktionsnedsättning; långvarig sjukdom; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : The overall aim was to investigate associations between family-, school- and individual-related social stressors and adolescents’ psychosomatic problems, and which factors might moderate these associations. A cross-sectional study design was employed to collect data and 3764 Swedish adolescents (girls 51. LÄS MER

  4. 14. Motstånd och konformitet : Om manliga yrkeselevers liv och identitetsskapande i relation till kärnämnena

    Författare :Ronny Högberg; Kerstin Bergqvist; Anders Garpelin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Identity; vocational students; masculinity and schooling; social class and schooling; resistance; school counter culture; Identitet; elever på yrkesförberedande program; maskulinitet och skola; klass och skola; motstånd; motkultur.; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en fältstudie i två klasser på gymnasieskolans Byggprogram. Intresset är riktat mot hur ett antal ungdomar, vilka samtliga är pojkar och i varierande grad är ointresserade av så kallade teoretiska studier, förhåller sig till kärnämnena. LÄS MER

  5. 15. Samspel för förändring : En konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter

    Författare :Britta Liljegren; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Home-school collaboration; Pedagogy and didactics; Child development; Problem-solving in schools; Family therapy in schools; Solution focus in schools; Specialist team work in schools; Psychology; Special education; Psychopedagogy; School psychology; School-based consultation; Psykologi; Pedagogisk psykologi; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The primary aim of this thesis is to formulate a theoretically and empirically based consultation model for psychologists in school contexts. Ideas and strategies are clarified so that they can be applied, evaluated, and further developed by other professionals. LÄS MER