Sökning: "strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 720 avhandlingar innehållade ordet strategier.

  1. 1. Miljöinvesteringar i svensk transportnäring : Drivkrafter och strategier

    Författare :Janni Jensen (Nilsson); Olof Hjelm; Magnus Blinge; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Miljö; miljöinvesteringar; investeringar; investeringskalkyler; transporter; godstransporter; strategier; Business studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : The environmental work in the Swedish transportation business was not very prioritized during the period up until 1990. If any environmental work occurred at all, it often entailed only necessary measures to meet the demands of environmental law.All this changed almost over night roundabout 1990. LÄS MER

  2. 2. Överskridandets strategier : lyrisk romankonst och dess uttryck hos Rosendahl, Trotzig och Lillpers

    Författare :Pär-Yngve Andersson; Lars-Åke Skalin; Staffan Bergsten; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Litteraturvetenskap; lyrical novel; spatial form; epiphany; Sven Rosendahl; Birgitta Trotzig; Birgitta Lillpers; litteraturvetenskap; Literature; Litteraturvetenskap; Litteraturvetenskap; Literature;

    Sammanfattning : In this thesis I describe and analyse the concept of ”lyrical novel” in relation to concrete textual examples. Referring to Waismann’s open texture (porösität) and Wittgensteins ”family resemblance” I study texts that resemble each other although their lyrical features may not be identical. LÄS MER

  3. 3. Disciplinära strategier : en historiesociologisk studie av det professionella militärdisciplinära tänkesättet, 1901-1978

    Författare :Klas Borell; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Market-Shaping as Meta-Strategy : A Strategy of Strategies

    Författare :Alexander Flaig; Mikael Ottosson; Aku Valtakoski; Besma Glaa; Suvi Nenonen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Market-shaping; Market-shaping strategies; Integrated strategies; Markets; Systemic trategies; Meta-strategies; Marknadsformning; Marknadsformande strategier; Integrerade strategier; Marknader; Systemiska strategier; Metastrategier;

    Sammanfattning : Markets are increasingly perceived as malleable systems constituted by actors that endogenously generate and shape the market. This view extends the traditional market view beyond the buyer-seller dyad and encompasses both directly market-related actors such as companies, suppliers, and buyers but also nonmarket actors such as regulators, lobbyists, journalists, activists, and the wider public. LÄS MER

  5. 5. Grrlziner : Populärfeminism, identitet och strategier

    Författare :Martina Ladendorf; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feminism; Tredje vågen-feminism; Damtidningar; Unga kvinnor; Internet; Queerteori; Medieforskning; Webzine; Subjektivitet identitet; grrlzine; Cyberkulturforskning; Cultural studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att undersöka genren grrlziner på Internet, tidningar av och för unga kvinnor som anknyter till samtida feministiska strömningar. Studien har ett flertal teoretiska och metodologiska perspektiv. LÄS MER