Sökning: "stockholm kvinnor"
Visar resultat 11 - 15 av 34 avhandlingar innehållade orden stockholm kvinnor.
11. Prat, politik och praktik : om individers möten med strukturer i en kommunal satsning på kvinnors företagande
Sammanfattning : Hur påverkar strukturella förutsättningar kvinnors företagande? Vad händer när kvinnor som potentiella företagare ställs mot omgivande strukturer och hur kan ett sådant möte bidra till att bättre förstå kvinnors förutsättningar som företagare? Detta utgör de huvudsakliga frågeställningarna i den här avhandlingen. Utgångspunkten för den kvalitativa studie som genomförs tas i en regional strukturomvandling som påverkar kvinnornas lokala arbetsmarknad och leder till att en politisk satsning på kvinnors företagande i form av en starta-eget kurs initieras. LÄS MER
12. "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" : Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning
Sammanfattning : "sätta flickan i stånd att fullgöra sina husliga plikter" Fyra märkeskvinnor och flickors slöjdundervisning. ("Fit the Girl for her Household Duties". Four Pioneer Women in Girls' Handicraft Education.)This dissertation deals with the development and establishment of girls' handicraft as a school subject in Sweden between 1880 and 1920. LÄS MER
13. Modern Media, Modern Audiences : Mass Media and Social Engineering in the 1930s Swedish Welfare State
Sammanfattning : The dissertation straddles the interface of mass media, social engineering and advertising in 1930s Stockholm. Its twofold objective is firstly to outline their cultural output, targeting predominantly feminine audiences. LÄS MER
14. Den medialiserade direktören
Sammanfattning : Vilka krav ställer den ökade mediebevakningen på företagsledare? Vilka konsekvenser får det för VDs uppdrag? På vilket sätt påverkar mediernas personifiering och skärpta fokus på aktieägarvärde föreställningar om vem som är en bra VD? Det är några av de frågor som behandlas i den här doktorsavhandlingen. Studien ger, utifrån ett organisations- och ledningsteoretiskt perspektiv, en djupare inblick i vad medialiseringen av näringslivets ledare innebär och hur företagsledare hanterar medier och kändisskap. LÄS MER
15. Hemmafrun som försvann : övergången till lönearbete bland gifta kvinnor i Sverige 1968-1981
Sammanfattning : Diss.... LÄS MER