Sökning: "stöd i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade orden stöd i matematik.
1. Topological and geometrical methods in data analysis
Sammanfattning : This thesis concerns two related data analysis pipelines, using topological and geometrical methods respectively, to extract relevant information. The first pipeline, referred to as the topological data analysis (TDA) pipeline, constructs a filtered simplicial complex on a given data set in order to describe its shape. LÄS MER
2. Matematiken i yrkesutbildningen : möjligheter och begränsningar
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att bidra med kunskap om matematikens möjligheter och begränsningar i yrkesutbildningar. Vid analysen har flera olika teorier använts s.k. theory-guided bricolage. LÄS MER
3. Prövningen av en skola för alla : nationella provet i matematik i det tredje skolåret
Sammanfattning : This thesis presents the contribution to research that my doctoral education led to. My starting point was a large scale qualitative research project (here after called the VR-project) which reviewed the implementation of national tests in the third grade on the subject of mathematics. LÄS MER
4. Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om barns och elevers individuella olikheter och är en del av projektet "Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik” vid Växjö universitet, finansierat av Vetenskapsrådet. Syftet är att studera elever med särskilda förmågor i matematik och den pedagogiska praktik som är deras vardag. LÄS MER
5. Gymnasieelevers kommunikativa strategier i matematikklassrummet : En fallstudie av ett smågruppsarbete om derivata
Sammanfattning : Denna fallstudie belyser gymnasieelevers arbete i små grupper med ett problem kopplat till derivata och syftar till att belysa faktorer som gynnar eller hindrar individernas deltagande i och utveckling av den matematiska kommunikationen i klassrummet. Studien har sin teoretiska förankring i Anna Sfards kommognitiva ramverk, där lärande i matematik ses som deltagande i en matematisk diskurs. LÄS MER