Sökning: "språk och kön"

Visar resultat 21 - 25 av 27 avhandlingar innehållade orden språk och kön.

  1. 21. Plugga stenhårt eller vara rolig? : Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet

    Författare :Katarina Kärnebro; Karin Sporre; Ann-Catrine Edlund; Elisabet Öhrn; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language practice; gender; community of practice; identity construction; norms; Vehicle programme; humour; education; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the relationship between language, identity construction and learning in the context of the Vehicle programme, a vocational program in Swedish upper secondary schools. The study focuses on language practices and the norms of language, gender and school work that are negotiated in conversations between pupils and between pupils and teachers. LÄS MER

  2. 22. Country of birth and socioeconomic disparities in utilisation of health care and disability pensions - a multilevel approach

    Författare :Anders Beckman; Allmänmedicin och samhällsmedicin; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Disability pension; Utilisation of health care; Country of birth; Socioeconomic; Multilevel; Public health; medical training; General practice; epidemiologi; medicinsk utbildning; epidemiology; Folkhälsa; Allmän medicinsk utövning;

    Sammanfattning : Besides individual characteristics, people born in the same country may present a related pattern of health status and health care utilisation, perhaps because they share a number of socioeconomic and cultural characteristics in addition to their common geographic origin and language. Rather than using simple ethnical or geographical categories, we apply multilevel regression analysis with individuals nested within countries of birth. LÄS MER

  3. 23. Skolvardagens genusdramaturgi : en studie av hur femininiteter och maskuliniteter görs i år 5 med ett särskilt fokus på benämningar som hora och kärring

    Författare :Anna Öqvist; Gun-Marie Frånberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to describe and analyse how pupils in 5th grade are doing femininities and masculinities in everyday school life. A particular focus is placed on how terms such as hora [‘whore'] and kärring [‘hag'] are used but also to some extent on how girls construct femininities in relation to one another through other linguistic and bodily actions. LÄS MER

  4. 24. Vem blir matematiker?

    Författare :Christina Sundqvist; Stefan Lundström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis deals with social and gender equity within mathematics education, two sub questions have been explored.Social equity is investigated in the paper Kapitaltillgångar enligt Bourdieu och synen på matematik (Capital assets according to Bourdieu and the perception of mathematics). LÄS MER

  5. 25. Ett annat flickrum: Kön, ålder och sexualitet i Maria Lindbergs, Anna Maria Ekstrands och Helene Billgrens flickbilder

    Författare :Kajsa Widegren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; flickor; barndom; feministisk konst; postmodernism; kvinnliga konstnärer; sexuella övergrepp; sexuell agens; materialitet; diskursanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Abstract Avhandlingens utgår från två grundantaganden: att barndomen konstrueras genom olika typer av meningsskapande processer och att bildkonst har en lång tradition av att bidra till detta. Avhandlingen undersöker tre svenska, samtida konstnärskap och de sätt som deras bildkonst har förhållit sig till olika diskurser om kön, ålder och sexualitet. LÄS MER