Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 38 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Representation of Quantum Algorithms with Symbolic Language and Simulation on Classical Computer
Sammanfattning : Utvecklandet av kvantdatorn är ett ytterst lovande projekt som kombinerar teoretisk och experimental kvantfysik, matematik, teori om kvantinformation och datalogi. Under första steget i utvecklandet av kvantdatorn låg huvudintresset på att skapa några algoritmer med framtida tillämpningar, klargöra grundläggande frågor och utveckla en experimentell teknologi för en leksakskvantdator som verkar på några kvantbitar. LÄS MER
2. Difficult to read or difficult to solve? : The role of natural language and other semiotic resources in mathematics tasks
Sammanfattning : When students solve mathematics tasks, the tasks are commonly given as written text, usually consisting of natural language, mathematical notation and different types of images. This is one reason why reading and interpreting such texts are important parts of being mathematically proficient, at least within the school context. LÄS MER
3. Carleman type inequalities and Hardy type inequalities for monotone functions
Sammanfattning : This Ph.D. thesis deals with various generalizations of the inequalities by Carleman, Hardy and Polya-Knopp. In Chapter 1 we give an introduction and overview of the area that serves as a frame for the rest of the thesis. LÄS MER
4. Clarkson type inequalities and geometric properties of banach spaces
Sammanfattning : In this thesis Clarkson's inequalities and their generalizations are the main tools. The technique that can be used to prove Clarkson type inequalities in more dimensions is shown. We also establish Clarkson type inequalities in general Banach spaces and point out the connections between Clarkson's inequalities and the concept of type and cotype. LÄS MER
5. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER