Sökning: "specialpedagogik i förskola"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden specialpedagogik i förskola.

  1. 1. Studier av läsrelaterade språkliga förmågor i förskola och läsutveckling i grundskola

    Författare :Birgitta Herkner; Mara Westling Allodi; Åke Olofsson; Jakob Åsberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; decoding; reading development; special education support; early identification; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis was to explore relationships that impact language development, and how reading ability develops during the compulsory school years. The thesis includes four studies, study I (licentiate thesis), with students from grades 2–5, from 24 classrooms (N = 428), study II examined whether the National test (NP) was able to identify students with word decoding problems from a sample of third graders from study I (n= 112). LÄS MER

  2. 2. Skriftspråkande döva barn : En studie om skriftspråkligt lärande i förskola och tidiga skolår

    Författare :Carin Roos; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Pedagogy; Specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Skriftspråkande döva barn : en studie om skriftspråkligt lärande i förskola och skola

    Författare :Carin Roos; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Not available.... LÄS MER

  4. 4. Förståelser av uppdraget specialpedagog : blivande och nyblivna specialpedagogers yrkeslivsberättelser

    Författare :Birgitta Lansheim; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; En skola för alla; specialpedagoger; specialpedagogik; yrkeslivsberättelser;

    Sammanfattning : Det är i spänningsfältet mellan å ena sidan de politiskt ideologiska intentionerna om en skola för alla och å andra sidan lokala tolkningar av innebörden i läroplanstexterna som specialpedagogerna får sitt uppdrag. Studiens syfte är att försöka förstå vad det innebär att vidareutbilda sig till specialpedagog,genom att undersöka hur specialpedagoger, dels under utbildningstiden och dels senare under sin första tid tillbaka i yrkeslivet, uppfattar och förstår det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER