Avancerad sökning
Hittade 5 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Early intervention and autism : Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS)
Sammanfattning : The quality of the learning environment in preschool is of significant importance for children with autism spectrum disorder (ASD). However, very limited research has addressed how this environment can be improved. LÄS MER
2. Skriftspråkande döva barn : En studie om skriftspråkligt lärande i förskola och tidiga skolår
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Studier av läsrelaterade språkliga förmågor i förskola och läsutveckling i grundskola
Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis was to explore relationships that impact language development, and how reading ability develops during the compulsory school years. The thesis includes four studies, study I (licentiate thesis), with students from grades 2–5, from 24 classrooms (N = 428), study II examined whether the National test (NP) was able to identify students with word decoding problems from a sample of third graders from study I (n= 112). LÄS MER
4. Förståelser av uppdraget specialpedagog : blivande och nyblivna specialpedagogers yrkeslivsberättelser
Sammanfattning : Det är i spänningsfältet mellan å ena sidan de politiskt ideologiska intentionerna om en skola för alla och å andra sidan lokala tolkningar av innebörden i läroplanstexterna som specialpedagogerna får sitt uppdrag. Studiens syfte är att försöka förstå vad det innebär att vidareutbilda sig till specialpedagog,genom att undersöka hur specialpedagoger, dels under utbildningstiden och dels senare under sin första tid tillbaka i yrkeslivet, uppfattar och förstår det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER
5. Skriftspråkande döva barn : en studie om skriftspråkligt lärande i förskola och skola
Sammanfattning : Not available.... LÄS MER