Sökning: "special didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 77 avhandlingar innehållade orden special didaktik.

  1. 1. En didaktisk studie av kunskapsinnehåll i biologi på universitetet : Med genbegreppet som exempel

    Författare :Veronica S. Flodin; Per-Olof Wickman; Christina Ottander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; biology; higher education; tertiary education; didaktik; didactics; discipline-based education research; science education; knowing; gene concept; practice epistemology; Hirst; Wartofsky; naturvetenskapsämnenas didaktik; Science Education;

    Sammanfattning : This thesis is about knowing in biology in higher education and research. The gene concept is used as an example of knowledge content that is common to both biological research and education. The purpose is to study how knowing about the gene is expressed in different forms of knowledge contexts at the university. LÄS MER

  2. 2. Traditions and Challenges : Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools

    Författare :Gunnlaugur Magnússon; Kerstin Göransson; Claes Nilholm; Alan Dyson; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special education; inclusion; school choice; education reform; independent schools; compulso-ry schools; pupils in need of special support; SENCOs; special education teachers; critical pragmatism; Thomas M. Skrtic; specialpedagogik; inkludering; skolval; utbildningsreformer; fristående skolor; grundskolan; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagoger; speciallärare; kritisk pragmatism; Thomas M. Skrtic; Didactics; didaktik; Curriculum Studies;

    Sammanfattning : This thesis has two overarching aims. The first is to generate further knowledge about Swedish independent schools, specifically regarding the organisation and provision of special support and how these relate to special educational traditions and inclusive education. LÄS MER

  3. 3. På väg in i skolan : Om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande

    Författare :Gunilla Sandberg; Anders Garpelin; Kerstin Bengtsgård; Solveig Hägglund; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; first grade; literacy; preschool-class; special needs education; transition; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The start of school is an important period in life. For some children, it is critical and affects their first time in school. It might have great importance for their learning and well-being. LÄS MER

  4. 4. Reasoning with thermal cameras : Framing and meaning-making in naturalistic settings in higher education

    Författare :Robin Samuelsson; Jesper Haglund; Maja Elmgren; Cedric Linder; Tor Nilsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Physics Education Research; IR cameras; thermal cameras; thermodynamics; phase transition; heat transfer; Resources framework; Social semiotics; teacher education; chemistry education; visualization; Fysikdidaktik; kemididaktik; värmekamera; lärarutbildning; termodynamik; fasövergång; lärandesekvens; Socialsemiotik; Resursramverket; Physics with specialization in Physics Education; Fysik med inriktning mot fysikens didaktik;

    Sammanfattning : In this Licentiate thesis, framed by the Resources framework and Social semiotics, I explore how students and instructors, investigating thermal phenomena with IR cameras, come to conceptually and epistemologically frame the naturalistic settings they participate in. Additionally, I look at how they productively employ resources , what barriers they encounter while reasoning about the thermal phenomena and how the semiotic resources of the IR camera relate to the framing and resources employed in their investigations. LÄS MER

  5. 5. Att främja elevers teoretiska utforskande av bassystemet : En undervisningsutvecklande studie i matematik på mellanstadiet

    Författare :Marie Björk; Diana Berthén; Inger Eriksson; Mona Holmqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; base-ten system; Davydov; decimal system; learning activity; learning study; mathematics education; special education; theoretical thinking; bassystemet; Davydov; decimalsystemet; learning study; lärandeverksamhet; matematikundervisning; specialpedagogik; teoretiskt tänkande; tiobassystemet; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : Den här licentiatuppsatsen handlar om hur en undervisning kan främja elevers förståelse av tiobassystemet genom att de bjuds in till en undervisning där de kan delta i ett kollektivt utforskande av bassystemet, som en övergripande nivå av tiobassystemet. Syftet är att exemplifiera och diskutera hur en undervisning, som främjar elevernas möjligheter att utveckla ett tänkande om tiobassystemet på en generell eller övergripande nivå, kan utformas. LÄS MER