Sökning: "sociologisk perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden sociologisk perspektiv.

  1. 1. Riskförståelse : Teoretiska och empiriska perspektiv

    Författare :Erika Wall; Anna Olofsson; Roine Johansson; Rolf Lidskog; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; risk; sense-making of risk; place attachment; traffic safety; young people; risk; riskförståelse; plats; platsanknytning; trafiksäkerhet; ungdomar; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The thesis introduces the concept of ‘sense-making of risk’ (riskförståelse) for the purpose of the theoretical and empirical study of the individual’s sense-making of risk. Particular weight is attached to an examination of the term’s various components, its compass, and the relationship between sense-making of risk and behaviour. LÄS MER

  2. 2. Biografier från gränslandet : En sociologisk studie om psykiatrins förändrade kontrollmekanismer

    Författare :Henrik Loodin; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Autobiographies; Medical Sociology; Psychiatry; Posttraumatic Stress Disorder; Biography; Migration; Narratives;

    Sammanfattning : The modern era of psychiatry is predominantly a history of confinement. Individuals suffering from mental disorders were banished to asylums and mental hospitals. During the late twentieth century, however, the Swedish psychiatry was a recurring topic for political debate and the target for numerous reforms. LÄS MER

  3. 3. Hållbart utvecklingsarbete i vård och omsorg : Ett institutionellt perspektiv på projekt i en professionell och byråkratisk kontext

    Författare :Emanuel Åhlfeldt; Lennart Svensson; Daniel Persson-Thunqvist; Margareta Bredmar; Christian Jensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sustainability; sustainable change; long-term effects; project organization; implementation; professionalism; new institutional theory; Hållbart utvecklingsarbete; långsiktiga effekter; projektorganisation; implementering; professionalism; nyinstitutionell organisationsteori;

    Sammanfattning : Det drivs många utvecklingsprojekt inom offentlig sektor, men det saknas kunskap om hur dessa projekt kan bidra till ett hållbart utvecklingsarbete. Syftet med avhandlingen är att förstå och förklara hur resultat och kunskap från utvecklingsprojekt kan integreras i den ordinarie verksamheten i offentliga organisationer och bidra till långsiktiga effekter, som har ett värde för brukarna, organisationen och de anställda. LÄS MER

  4. 4. Plan & Protest : En sociologisk studie av kontroverser, demokrati och makt i den fysiska planeringen

    Författare :Birgitta Henecke; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; Social sciences; urban planning; siting controversies; public participation; power; democracy; institutional logic; Town and country planning; Samhällsvetenskaper; Sociologi; Stads- och glesbygdsplanering;

    Sammanfattning : Since planning in connection with new building projects frequently generates controversy, it can be seen as a typical form of contentious politics. The aim of this dissertation is to analyze siting controversies, their origin, development and termination, in efforts to explore the problem of legitimacy in planning processes of this sort. LÄS MER

  5. 5. Letters & Bytes : Sociotechnical Studies of Distance Education

    Författare :Francis Lee; Ulf Mellström; Boel Berner; Adrian Mackenzie; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; sociology of technology; distance education; education; history of education; correspondence education; Learning Objects; standardization; actor-network theory; associations; translation; dispositif; tekniksociologi; distansutbildning; utbildning; korrespondensundervisning; lärobjekt; standardisering; aktörsnätverks teori; översättning; associering; dispositif; Technology and social change; Teknik och social förändring; Sociology; Sociologi; History of technology; Teknikhistoria; Education; Pedagogik; Informatics and systems science; Informatik och systemvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation studies the social aspects of technology in distance education trough the lens of history – in the form of correspondence education – and a possible future – in the form of a project of technical standardization, Learning Objects. The studied cases form a reflexive tool that allows the present of distance education to be seen in perspective. LÄS MER