Sökning: "sociokulturell pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 avhandlingar innehållade orden sociokulturell pedagogik.

  1. 1. Vad händer med lärandets objekt? : En studie av hur lärare och barn i förskolan kommunicerar naturvetenskapliga fenomen

    Författare :Susanne Thulin; Gustav Helldén; Lena Fritzén; Ingrid Pramling Samuelsson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskolebarn; förskola; lärande; utvecklingspedagogik; naturvetenskap; lärandets objekt; lärandets akt; styrdokument; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta forskningsarbete är att undersöka hur lärare i förskolan i samtal med barn tar sig an en i Läroplan för förskolan (1998) framskriven innehållsaspekt. Den innehållsaspekt som är i fokus är naturvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Elevers interaktiva lärande vid problemlösning i grupp : En processtudie

    Författare :Anders Jakobsson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social constructivistic theory; science; problem solving in groups; learning attitudes; greenhouse effect; cognitive and knowledge development; collaboration; socio-cultural theory.; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : This study gives an account of a teaching situation in the eighth grade with 20 student's aged 14-15. The students have worked with a scientific problem focussed on the greenhouse effect and the earth's global warming, based on a problem solving and information seeking way of working in groups. LÄS MER

  3. 3. Jag vågar visa att jag kan : om meningsskapande med digitala portföljer

    Författare :Maria Hurtig; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att beskriva och analysera elevers meningsskapande i arbete med digitala portföljer. Fokus är på elevers meningsskapande i en institutionell praktik, närmare bestämt i grundskolans årskurser två till sex. LÄS MER

  4. 4. Barns multimediala berättande. En länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik : Children's digital story telling and cultural meaning. A link between educational practice and mass media

    Författare :Anna Klerfelt; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barns kultur; mediakultur; pedagogisk praktik; meningsskapande; sociokulturell; interaktion; berättande; gester; estetik; rekonstruktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns multimediala berättande : En länk mellan mediakultur och pedagogisk praktik

    Författare :Anna Klerfelt; Stig Broström; enheten för Barn- och ungdomsvetenskap & Linnécentret for forskning om lärande (LinCS) Institutionen för pedagogik och didaktik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barns kultur; mediakultur; pedagogisk praktik; meningsskapande; sociokulturell; interaktion; berättande; gester; estetik; rekonstruktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER