Sökning: "sociocultural perspective on work"
Visar resultat 1 - 5 av 60 avhandlingar innehållade orden sociocultural perspective on work.
1. Anledning till handledning : Skolledares perspektiv på grupphandledning
Sammanfattning : Handledda gruppsamtal för lärare är en ung, men starkt växande företeelse i skolan. Influensernakommer från många traditioner, och handledningen ges av olika sorters handledare och med skildasyften, förutsättningar och metoder. LÄS MER
2. Entreprenörskapets avtryck i klassrummets praxis : om villkor och lärande i gymnasieskolans entreprenörskapsprojekt
Sammanfattning : Entrepreneurship has been entered on a supranational political agenda, in the EU and the OECD, and been emphatically described as a fundamental skill and a concern for schools and education. The agenda is reflected to a varying extent at the national and regional political levels. LÄS MER
3. Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Sammanfattning : One of the big problems of the Swedish nine-year compulsory school is the large number of pupils who fail to achieve a satisfactory standard in mathematics. One explanation that has been increasingly considered over the last ten years is that the pupils have dyscalculia. LÄS MER
4. Navigating Conflicting Norms on Body and Sexuality : Exploring Swedish-Somali Women's and Swedish Welfare Workers' Perceptions of Female Genital Cutting
Sammanfattning : Female genital cutting (FGC), sometimes referred to as female genital mutilation, is the subject of intense debate, exposing tensions between varying cultural values about bodies and sexuality. In Sweden, FGC is framed as a social problem designed to control female sexuality, and national efforts have long aimed to prevent it from being perpetuated. LÄS MER
5. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER