Sökning: "socialtjänst skola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden socialtjänst skola.

  1. 1. Samarbete med förhinder - om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj

    Författare :Camilla Blomqvist; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; samarbete; barnpsykiatri; skola; klientperspektiv; socialtjänst; nyinsitutionalism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Dom kallar oss värstingar : Om ungas lärande i mötet med skola, socialtjänst och polis

    Författare :Margareta Stigsdotter Ekberg; Håkan Jenner; Ingeborg Moqvist-Lindberg; Elisabet Frithiof; Inge Johansson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; governmentality; juvenile delinquency; pedagogical meetings; police; relational pedagogy; school; social services; young people in difficulties; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : It is of primary concern, both from the perspective of the individual and of society at large, to take measures to prevent the occurrence of a negative development amongst young people. The starting point of this dissertation is the notion that interpersonal interactions that occur between people contribute to a process of learning, thus focus is placed upon the pedagogic interactions between society's authorities and young people in trouble. LÄS MER

  3. 3. Gränsöverskridande styrning : om krav på ekonomisk styrning i social verksamhet inriktad mot barn och ungdomar

    Författare :Ulrika Westrup; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Human service organisations; Economic planning; Ekonomisk planering; Accountability; Co-operate; Dialogue.; Budget; Management control; Municipality;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an increased understanding of the demands that the operation’s character places on management control. The study’s point of departure is the assumption that management control must be adapted to the operation’s character in order to be able to support strategy implementation and the achievement of objectives (contingency theory). LÄS MER

  4. 4. Individriktad brottsprevention : om SSPF och viljan att samverka

    Författare :Christina Söderberg; Martin Börjeson; Kerstin Johansson; Torbjörn Forkby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Denna licentiatuppsats behandlar brottspreventiv samverkan på individnivå, vilket är ett relativt nytt fenomen i Sverige och Skandinavien. Ett specifikt arbetssätt, samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritidssektor – SSPF – undersöks i studien och övergripande studeras hur idén om brottspreventiv samverkan i form av SSPF konstrueras och motiveras, hur den tolkas och omtolkas av samverkansparterna samt hur den omsätts i praktik. LÄS MER

  5. 5. Iscensätta barnperspektiv : Före, under och efter Barnahusbesök

    Författare :Maria Kläfverud; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barnahus; barnperspektiv; barn som brottsoffer; trygghetspersoner; iscensättning; förflyttning mellan roller; Barnahus; child perspective; children as crime victims; support persons trygghetspersoner ; staging; micro role transitions;

    Sammanfattning : Barnahus in Sweden exist to improve investigations and the collaboration between public agencies when children are suspected being victims of physical and/or sexual abuse. Barnahus are multi-agency collaborations that bring together local authority child welfare services, the police, public prosecutors, paediatric medicine, forensic medicine, and child- and adolescent psychiatry in a child-friendly setting. LÄS MER