Sökning: "socialt arbete förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 47 avhandlingar innehållade orden socialt arbete förändring.

  1. 1. Nätverksrelationer i förändring : En studie av fyra psykosocialt utsatta mammors nätverksrelationer

    Författare :Majen Espvall; Lennart Nygren; Klas Borell; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; sociala nätverk; socialt stöd; familjer; utsatthet; Social work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Sport as a Means of Responding to Social Problems : Rationales of Government, Welfare and Social Change

    Författare :David Ekholm; Dimitris Michailakis; Magnus Dahlstedt; Yvonne Sjöblom; Lennart Nygren; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social work; social policy; social inclusion; youth; subject formation; citizenship; civil society; community; governmental rationality; Socialt arbete; socialpolitik; social inkludering; ungdom; fostran; medborgarskap; civilsamhälle; gemenskap; styrningsrationalitet;

    Sammanfattning : Sport has been increasingly recognized in social policy as a means of steering social change and as a method for responding to diverse social problems. The present study examines how rationales of social change are formed through ‘sport as a means of responding to social problems’. LÄS MER

  3. 3. Evidensbaserat socialt arbete : Från idé till praktik

    Författare :Kajsa Svanevie; Lindqvist Rafael; Stefan Sjöström; Björn Blom; Lars Oscarsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Evidence-based practice; social work; critical realism; narrative synthesis; actor-structure perspective; contextual model; paradigm shift; program theory; neo-institutional theory; isomorphism; diffusion; social change; social mechanisms; learning organization; Evidensbaserad praktik; socialt arbete; kritisk realism; narrativ syntes; aktör-struktur perspektiv; kontextuell modell; paradigmskifte; programteori; nyinstitutionell teori; isomorfism; diffusion; social förändring; sociala mekanismer; lärande organisation;

    Sammanfattning : As an innovation Evidence-Based Practice (EBP) is designed as a tool for clinical problem solving. According to its theory of use EBP will bring a difference for policy makers, for professionals, for researchers and for service users. One question to be asked is whether EBP actually leads to the radical social change it is designed to accomplish. LÄS MER

  4. 4. Att skapa mål och mening i vakuumland : Om socialt arbete i en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga

    Författare :Daniel Olof Wiedel; Martin Molin; Urban Markström; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activation; Municipal labour market units; social work; ethnography; organization; interactions; adolescents; Aktivering; Kommunala arbetsmarknadsinsatser; socialt arbete etnografi; organisering; interaktioner; unga; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om det sociala arbetet inom en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga (16–29 år). Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur socialarbetare, som arbetar i en arbetsmarknadsinsats för unga, tolkar och använder ungas erfarenheter och önskningar i relation till organisatoriska villkor. LÄS MER

  5. 5. Vi bytte våra hörande skolkamrater mot döva! : Förändring av hörselskadade barns identitet och självförtroende vid byte av språklig skolmiljö

    Författare :Elinor Brunnberg; Lars Oscarsson; Berth Danermark; Karin Sonnander; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hearing-impaired; children; special school; social inclusion; stigma; sign language; self-confidence; identity; socialt arbete; Social work; Socialt arbete; Social Work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : This study is a comparative study with the aim of finding out whether the identity and self-confidence of hearing-impaired children changes when they attend schools with a different language base. The focus of the study was the interaction of hearing-impaired children with other children of the same age. LÄS MER