Sökning: "socialsemiotiskt perspektiv"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden socialsemiotiskt perspektiv.

  1. 1. Tecken av betydelse : En studie av dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum

    Författare :Camilla Lindahl; Bengt-Olov Molander; Inger Lindberg; Anders Jakobsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Science education; multilingualism; sign language; multimodality; social semiotics; dialogic teaching; translanguaging; scaffolding; Naturvetenskapsämnenas didaktik; flerspråkighet; teckenspråk; multimodalitet; socialsemiotik; dialogisk undervisning; translanguaging; stöttning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Ett gemensamt meningsskapande i skolans naturvetenskapliga klassrum förutsätter en interaktion som i allt högre grad kommer att präglas av ett naturvetenskapligt språkbruk. Utvecklingen av ett naturvetenskapligt ämnesspråk innebär ofta en stor utmaning för flerspråkiga elever som lär sig naturvetenskap på sitt andraspråk och vars behov av stöttning därför är särskilt stort. LÄS MER

  2. 2. MODELLING-BASED TEACHING IN CHEMISTRY IN A MULTILINGUAL CONTEXT : A tool to explore and visualise the non-spontaneous and abstract?

    Författare :Lizette Widing; Pernilla Nilsson; Pernilla Granklint Enochson; Karina Adbo; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate modelling-based teaching in the multilingual context. Modelling-based teaching concerns when students create, discuss, and evaluate representations to visualise concepts and processes. In this thesis, modelling-based teaching has been used in polymer chemistry at a Swedish secondary school. LÄS MER

  3. 3. Barns teckningar som utgångspunkt i det naturvetenskapliga samtalet

    Författare :Johanna Andersson; Lena Tibell; Jesper Haglund; Christina Ottander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; children; drawings; conceptions; heat; mixning; human body; living min-living; barn; teckningar; föreställningar; värme; blandning; människokroppen; levande inte levande;

    Sammanfattning : Barns föreställningar utgör en viktig del i deras begreppsbildning inom naturvetenskap vilket betonas inom konstruktivismen. I denna avhandling utgör en socialkonstruktivistisk syn på lärande det teoretiska ramverket. LÄS MER