Sökning: "sociala mål skola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden sociala mål skola.

  1. 1. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER

  2. 2. The parents school? Narrative research about parental involvement

    Författare :Sofie Bager-Charleson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didaktik; Pedagogik; Pedagogy and didactics;

    Sammanfattning : Over the last two decades, educational reforms have stimulated an enormous growth in innovative school thinking, effecting both independent schools and mainstream education. Parents and interest groups, previously excluded from general pedagogic practice and planning, are now faced with new opportunities and responsibilities. LÄS MER

  3. 3. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling, samhällsstruktur och kommunal identitet : En jämförelse mellan Västervik och Varberg

    Författare :Erika Blücher; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; interviews; underlying factors; sociology; social capital; identity; societal structure; sustainable development; migration; social sustainability; demographic patterns; Demography; Social economics; migration; Demografi; Social ekonomi;

    Sammanfattning : Many of Sweden’s municipal districts show a population decline as well as an uneven population distribution. This pattern is neither desirable nor socially sustainable. Sustainable development is a well-known term often discussed from an ecological perspective. LÄS MER

  5. 5. Intensive family therapy - a context for hopes put into practice

    Författare :Johan Sundelin; Barn- och ungdomspsykiatri; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Family Therapy. Milieu Therapy. Family Therapy Outcome.; Psychiatry; psychosomatics; clinical psychology; Psykiatri; klinisk psykologi; psykosomatik;

    Sammanfattning : This dissertation consists of four sections. Section 1 deals with a presentation of a model for Intensive Family Therapy (IFT) and of the units practising this model. References to research in the field of Family Therapy as well as to relevant theories are made. A theoretical model for describing the functioning of these units is presented. LÄS MER