Sökning: "sociala kunskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 68 avhandlingar innehållade orden sociala kunskaper.
1. Barns sociala vardagsliv i förskolan
Sammanfattning : The overarching aim of the studies in this dissertation is to contribute knowledge about children’s shared social knowledge in their preschool peer cultures, regarding both content and how it is established and maintained.An ethnographic approach has been used to study the shared activities of children, aged 3-5, in the preschool. LÄS MER
2. Tankemotståndet mot sociala skillnader som transportplaneringsfråga : En analys av planeringstänkande på Trafikverket
Sammanfattning : I transportplaneringssammanhang står sällan sociala skillnader i centrum för vad som diskuteras och analyseras. Förvisso har social hållbarhet under de senaste åren blivit ett viktigare svenskt planeringsbegrepp men i transportplaneringskretsar uppfattas det ofta som något nytt och främmande. LÄS MER
3. Unga människor med rörelsehinder utanför arbetsmarknaden : om barriärer, sociala relationer och livsvillkor
Sammanfattning : Syftet med studien har varit att beskriva de specifika barriärer som individer med rörel-sehinder i åldrarna 20-35 år upplever att de möter i sin strävan att komma in på arbets-marknaden. Syftet har också varit att beskriva individernas livssituation under arbets-löshet och jämföra detta med livssituationen i någon form av sysselsättning. LÄS MER
4. Lärares samtal om etik : Sociala representationer av etikundervisning på mellanstadiet inom ramen för de samhällsorienterande ämnena
Sammanfattning : This study draws attention to how teachers view and reason about ethics education in social studies. Based on the Social representation theory, the study aim to answer questions about the content and themes which are expressed in the teachers' conversations about ethics education. LÄS MER
5. To include or not to include : Teachers’ social representations of inclusion of students with Asperger syndrome
Sammanfattning : Evidence on inclusive classrooms shows that successful implementation of inclusion can lead to increased social involvement, personal well-being and higher levels of academic performance compared with segregated provision. Despite these potential benefits inclusion of students with Asperger syndrome (AS) in the mainstream classroom is problematic. LÄS MER