Sökning: "smak"

Visar resultat 6 - 10 av 44 avhandlingar innehållade ordet smak.

  1. 6. Digitala distinktioner : Klass och kontinuitet i unga mäns vardagliga mediepraktiker

    Författare :Martin Danielsson; Ingegerd Rydin; Ebba Sundin; André Jansson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social class; youth culture; young men; media practices; digital media; everyday life; audience; Bourdieu; habitus; cultural capital; taste; lifestyle; social klass; ungdomskultur; unga män; mediepraktiker; digitala medier; vardagsliv; publik; Bourdieu; habitus; kulturellt kapital; smak; livsstil;

    Sammanfattning : This dissertation explores how social class matters in young men’s everyday relationship to digital media. The aim is to contribute to the existing knowledge about how young people incorporate digital media in their everyday lives by focusing on the structural premises of this process. LÄS MER

  2. 7. Det ekte, det gode og det coole : Södra teatern og den dialogiske formasjonen av mangfoldsdiskursen

    Författare :Helene Egeland; Erling Bjurström; Johan Fornäs; Billy Ehn; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Cultural diversity; Cultural politics; Södra teatern; Authenticity; Orientalism; Taste; Sweden; Kulturelt mangfold; Kulturpolitikk; Södra teatern; Autentisitet; Orientalisme; Smak; Sverige; Cultural heritage and cultural production; Kulturarv och kulturproduktion;

    Sammanfattning : The thesis analyses the continuously changing discourse of cultural diversity. The focus of this study is the ways in which this discourse is shaped within contemporary Swedish cultural politics in general, and how it unfolds and further changes through the specific activities performed by a cultural institution in Stockholm – Södra teatern. LÄS MER

  3. 8. Makt och konstsmak : sociala och politiska motsättningar på den svenska konstmarknaden 1920-1960

    Författare :Martin Gustavsson; Donald Broady; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :art consumption; class; taste; modernity; art market; state; regulation; economic sociology; Stockholm; makt; klass; konstkonsumtion; smak; modernitet; konstmarknad; reglering; stat; ekonomisk sociologi; kultursociologi; Stockholm;

    Sammanfattning : This dissertation studies the relationships between actors on the Swedish art market during the period 1920-1960. The sociological theory of Pierre Bourdieu is used as an analytical framework.One part of the thesis studies different social groups on the market. Firstly, the relationships between different galleries and art dealers are investigated. LÄS MER

  4. 9. Moulin Rouge på svenska : Varietéunderhållningens kulturhistoria i Stockholm 1875‐1920

    Författare :Björn Ivarsson Lilieblad; Peter Aronsson; Marie C. Nelson; Pelle Snickars; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Cultural history; visual culture; popular culture; turn of the century 1900; urbanity; hegemony; taste; Kulturhistoria; visuell kultur; populärkultur; sekelskiftet 1900; urbanitet; hegemoni; smak; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Syfte med den här avhandlingen är att empiriskt kartlägga framväxten och utvecklingen av varietéunderhållningen i Stockholm 1870-1920, för att kunna förstå både förhållandet till dess transnationella förebilder, ekonomiska dynamik, kulturella dragningskraft, samt förklara hur genren kom att uppfattas i den offentliga debatten. Med teorier hämtade från Antonio Gramsci och Pierre Bourdieu diskuteras varietéerna som ett uttryck för det sena 1800-talets samhällsförändringar och marknadskapitalistiska dynamik, som bl. LÄS MER

  5. 10. Små lån, fattiga vänner : Om betydelsen av symboliskt och socialt kapital för mikrofinansanvändare i tre kenyanska organisationer, 2002-2006

    Författare :Emilia Liljefrost; Ylva Hasselberg; Ulf Jonsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :microfinance; poverty reduction; categorizing the poor; international discourse; Kenya; symbolic capital; social capital; habitus; taste; trust; norms; Christianity; social belonging; entrepreneurship; Kenya; fattigdomsbekämpning; finansiella tjänster; mikrokrediter; mikrofinans; socialt kapital; symboliskt kapital; smak; habitus; sociala sammanhang; Ekonomisk historia; Economic History;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate how poor people are viewed on an international policy level and what role the social context has for microfinance users. The study uses research methods such as text analysis, interviews and observations. LÄS MER