Sökning: "smak"
Visar resultat 11 - 15 av 44 avhandlingar innehållade ordet smak.
11. If I can taste it, I want it... : sensory marketing in grocery retail stores
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Vidare undersökts om denna marknadsföring har någon effekt på konsumenternas val av produkt. LÄS MER
12. Quality Aspects of Modified Atmosphere Packaged Broccoli
Sammanfattning : The modified atmosphere packaging (MAP) of vegetables is used with the aim of prolonging the shelf-life of the packaged produce. The packaging material consists of a permeable film and as a result of the respiration of the produce and gas diffusion through the film, the O2 decreases and the CO2 increases inside the package. LÄS MER
13. Smittsamt : En kulturstudie av musikbruk bland tonårstjejer
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar tjejers musikbruk samt hur detta formar genusidentitet. Den bygger på ett medieetnografiskt fältarbete om musikkonsumtion och musikproduktion bland tjugotre tjejer mellan fjorton och sexton år i en mellanstor svensk stad. LÄS MER
14. Sensory, attitudinal, and contextual aspects of the meal : health implications and connections with risk factors for coronary heart disease and obesity
Sammanfattning : Det övergripande syftet var att undersöka mat- och måltidsrelaterade faktorer som bidragande orsak till övervikt och hjärt-kärlsjukdom.I en sensorisk studie jämfördes individer som insjuknat i hjärtinfarkt med en frisk kontroll-grupp med avseende på preferens för mat med hög respektive låg fetthalt, smakkänslighet för grundsmakerna (surt, beskt, salt, sött, umami och metalliskt) samt det beska ämnet 6-n-propylthiouracil (PROP). LÄS MER
15. "We're made of meat, so why should we eat vegetables?" : food discourses in the school subject home and consumer studies
Sammanfattning : Background: Food has many different functions. On a physical level, it is needed to survive and to maintain health, but it also has many social, psychological, and emotional meanings. For example, food is used to build relationships, to mark hierarchies, to celebrate holidays, and to influence mood and self-image. LÄS MER