Sökning: "små företag"

Visar resultat 1 - 5 av 92 avhandlingar innehållade orden små företag.

  1. 1. Kundageranden i små tillverkande företag : fallstudier av tre företag

    Författare :Torbjörn Nilsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Entreprenörskap och innovation; Entrepreneurship and Innovation;

    Sammanfattning : Denna avhandling behandlar kundageranden, det vill säga sådana aktiviteter som används för att skapa och bygga upp nya, eller för att underhålla redan existerande relationer mellan små tillverkande företag och dessas kunder. Syftet är att öka förståelsen för kundageranden. LÄS MER

  2. 2. Innovation i små etablerade företag : ett samspel nära kund och marknad

    Författare :Erika Lind; Anna Rönnbäck Öhrwall; Mattias Axelson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Innovation; små och medelstora företag; Produktinnovation; Product Innovation;

    Sammanfattning : I tider av snabb teknisk utveckling, ändrade marknadsbehov, och allt starkare konkurrens är förmågan till innovation och förnyelse central, inte bara för det enskilda företaget utan för samhället i stort. För små företag är innovation särskilt viktigt eftersom begränsade resurser gör det svårt att konkurrera med andra medel. LÄS MER

  3. 3. Innovative Behaviour of Small Firms : Essays on Small Firms' Internationalisation and Use of Online Channels

    Författare :Vladimir Vanyushyn; Håkan Boter; Maria Bengtsson; Robert Blackburn; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Innovation; small and medium-sized enterprises; Internet; marketing; internationalisation; Sweden; Finland; Innovation; små och medelstora företag; onlinekanaler; Internet; marknadsföring; internationalisering; Sverige; Finland; Business studies; Företagsekonomi; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : The spread of information technology and the dissolution of international borders have had a significant impact on the challenges and opportunities faced by today's small and medium-sized enterprises (SMEs). Innovative behaviour on the part of SMEs is a prerequisite for a successful transformation of the opportunities offered by these structural changes into growth and profitability. LÄS MER

  4. 4. Stor opera små pengar : ett operativt företag och dess ledningshistoria

    Författare :Jeanette Wetterström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kungliga Operan; Operahus; administration och förvaltning; Sverige; Finansiering; Företagsorganisation; Kungl. teatern; Operaproduktion;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Strategisk ekonomistyrning i små företag

    Författare :Hans Lundberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Redovisning och styrning; Accounting and Control;

    Sammanfattning : Studien handlar om att skapa värdetillväxt i små företag. Begreppet värdetillväxt används som ett samlingsnamn för volymtillväxt och lönsamhetstillväxt. Strategisk ekonomistyrning innebär att det är möjligt att följa och påverka företagets strategier och tolka hur de påverkar/påverkat värdetillväxten. LÄS MER