Sökning: "skrivna språket"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden skrivna språket.

  1. 1. Som man frågar får man svar : Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor

    Författare :Patricia Staaf; Gunilla Byrman; Gunlög Sundberg; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; andraspråk; akademisk diskurs; språkfunktioner; skribentroller; examinerande texter; hemtentor; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till förståelsen av hur studenter med svenska som andraspråk möter de krav på språkanvändning som formuleras i lärandemål och i skriftliga exa­mina­tioner.    Avhandlingens forskningsfrågor rör dels vilka språkfunktioner och skribent­roller som efterfrågas i hemtentor under första årets högskoleutbildning, dels vilka språkliga strategier studenter med svenska som andraspråk använder för att möta de krav som ställs. LÄS MER

  2. 2. Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion

    Författare :Sofia Svensson; Stina Ericsson; Elisabeth Zetterholm; Charlotte Engblom; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; discourse acts; code-switching; multilingual; pupil; group discussion; Exchange Structure Model; social constructionism; identity; multimodality; språkhandlingar; kodväxling; flerspråkig; elev; gruppsamtal; Exchange Structure Model; socialkonstruktionism; multimodalitet; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how multilingual fifth-grade pupils in Sweden construct their own and each other’s identities through verbal and non-verbal discourse acts, in group discussions of diary texts without a teacher present. The group discussions were audio and video recorded by the pupils themselves and transcribed by me as a researcher. LÄS MER

  3. 3. Letters of a Learned Lady : Sophia Elisabeth Brenner's Correspondence, with an Edition of her Letters to and from Otto Sperling the Younger

    Författare :Elisabet Göransson; Latin; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; eulogies; occasional poetry; letters; professional author; gynaecea; 18th century; correspondence; Otto Sperling the Younger; Sophia Elisabeth Brenner; learned woman; epistolography; Humanities; Humaniora; Latin language; Latinska språket;

    Sammanfattning : Sophia Elisabeth Brenner (1659-1730) was Sweden's first great female poet, writing and publishing her poems over a period of fifty years. She was also, however, a prolific letter writer. The dissertation is based on an inventory of all the preserved letters to and from her written in Latin, Swedish, French and Italian. LÄS MER

  4. 4. Äventyrliga utföranden : en läsning av Agneta Enckells dikter med Isabelle Stengers kosmopolitik

    Författare :Emma Kihl; Mattias Pirholt; Amelie Björck; Nina Lykke; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Agneta Enckell; Isabelle Stengers; Alfred North Whitehead; cosmopolitics; ecology of practices; common sense; imagination; proposition; feeling; event; presence; due attention; the problem of the sixth day; Agneta Enckell; Isabelle Stengers; Alfred North Whitehead; kosmopolitik; praktikernas ekologi; common sense; fantasi; förslag; känsla; händelse; närvaro; vederbörlig uppmärksamhet; sjätte-dagen problematiken; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur den belgiska filosofen Isabelle Stengers kosmopolitiska förslag kan fungera som en litteraturvetenskaplig analysmetod i läsandet av Agneta Enckells diktsamlingar skrivna 1983–2014. Stengers kosmopolitik utgör en praktikernas ekologi som syftar till att sakta ner tänkandet genom att svetsa samman common sense med fantasi. LÄS MER

  5. 5. Elevers bilder av skolan. Vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder

    Författare :Lena Margaretha Jönsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pupils; reflections; student teachers; teachers; visual semiotic; discussions; pictures; discussions;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to examine how pupils in their pictures depict what it means to be a pupil in school today, and to explore the reflections and discussions that the images give rise to among teachers and student teachers. A starting point is the assumption that images are carriers of aspects of knowledge, meaning and sense that cannot always be presented through spoken or written language. LÄS MER