Sökning: "skriva berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden skriva berättelser.

  1. 1. Någon sa att jag borde skriva : om yrkesidentitet i nio kvinnliga journalisters berättelser

    Författare :Eva Ekstrand; Olle Findahl; Peter Dahlgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Female journalists; organizational communication; mass media organizations; journalist identity; postmodernism; gender studies; feminist studies;

    Sammanfattning : This study concerns nine female journalists and their creation of their professional identity. Their stories have been written down in cooperation with the interviewer and interpreted hermeneutically (Ricoeur). The journalists position in the mass media organization is paradoxical. LÄS MER

  2. 2. Parskrivande och klassrumsdialog i årskurs 2 : En fallstudie av textaktiviteter när elever planerar och skriver berättelser under tre lektioner

    Författare :Karin Ekelund Bybro; Catarina Schmidt; Karin Jönsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; paired writing; storytelling; the writing process; dialogue for learning; social practice; primary school; 8-year-olds;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att bidra med didaktisk förståelse för relationerna mellan skrivande och andra former av kommunikation, liksom för sådana faktorer som möjliggör och/eller hindrar yngre elevers gemensamma textskapande i klassrummet. Forskningsfrågorna berör hur dialogiskt parskrivande tar form, när tre elevpar planerar och parskriver en berättelse samt hur de stödstrukturer som erbjuds fungerar för dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Berättelseskrivande i skolan : Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

    Författare :Anja Thorsten; Katarina Eriksson Barajas; Eva Wennås-Brante; Christina Olin-Scheller; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning Study; practice-based research; story-writing; Variation Theory; writing instruction; Berättelseskrivande; Learning study; praktiknära forskning; skrivundervisning; svenskdidaktik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. LÄS MER

  4. 4. Kreativt skrivande för kritiskt tänkande : En textanalytisk fallstudie av studenters arbete med kritisk metareflektion

    Författare :Hélène Edberg; Kjell Lars Berge; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; activity theory; applied linguistics; creative writing; critical thinking; identity; rhetoric; teaching and learning; textual analysis;

    Sammanfattning : I högskolesammanhang finns en tendens att betrakta fantasi och känsla som hinder för kritiskt tänkande. I denna studie, som har en högskoledidaktisk utgångspunkt, prövas tvärt om att se subjektivitet som resurs. Studien prövar lärande genom skrivande. LÄS MER

  5. 5. Samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter i förskoleklass

    Författare :Christina Aminoff; Karin Forslund Frykedal; Marianne Skoog; Catarina Schmidt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Nyckelord: förskoleklass; samtal; literacy; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om förskoleklassens verksamhet med fokus på lärares och barns handlingar i samtals- och skriftspråksorienterade lärarledda aktiviteter. Centrala frågor i studien handlar om vad som händer i mötet mellan läraren och barnen och vilka förutsättningar för barns samtalande och skriftspråkande som skapas i interaktion mellan läraren och barnen i de lärarledda aktiviteterna. LÄS MER