Sökning: "skriftspråklig medvetenhet"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden skriftspråklig medvetenhet.

  1. 1. Sounds of silence : Phonological awareness and written language in children with and without speech

    Författare :Janna Ferreira; Jerker Rönnberg; Åsa Wengelin; Stefan Gustafson; Annika Dahlgren Sandberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; phonological awareness; intervention; motor speech impairment; reading impairment; reading; spelling; literacy; läshandikapp; läsning; stavning; läs- och skrivförmåga; fonologisk medvetenhet; intervention; talhandikapp; Disability research; Handikappsforskning;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att undersöka fonologisk medvetenhet och skriftspråklig förmåga hos talande eller icke-talande barn, med lässvårigheter eller motoriska talsvårigheter. De huvudsakliga fynden i denna avhandling var: (1) För barn med lässvårigheter som befinner sig på en tidig nivå i sin läsutveckling bör intervention kring läs- och skrivförmågor fokusera på barnets svaghet snarare än styrkan vad gäller ordavkodning. LÄS MER

  2. 2. En studie om barns skrivlärande

    Författare :Karin Gustafsson; Elisabeth Mellgren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Forskning om barn suppfattningar; tidigt skrivlärande; fenomenografi; aktionsforskning; utvecklingsarbete; skriftspråklig medvetenhet; samverkan förskola och skola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER