Sökning: "skolverket"

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar innehållade ordet skolverket.

  1. 1. Vad händer i själva verket? : Om styrning och handlingsutrymme i Skolverket under åren 1991–2014

    Författare :Eva Maria Magnusson; Anders Forssell; Anders Ivarsson Westerberg; Magnus Frostenson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Governance; control; discretion; state agencies; Skolverket; old public management; new public management; new public governance; agents; actors; arenas; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions of governance, control and discretion in state agencies. It is grounded on a case study of the Swedish National Agency for Education (Skolverket), from its prelude in the late 1980s, to its start in 1991, through several governments, seven ministers and four direktor generals, up tp 2014. LÄS MER

  2. 2. Kränkande behandling i skolan : Den rättsliga regleringen av kommunens ansvar

    Författare :Anna Gustafsson; Lena Marcusson; Sara Stendahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; harassment; school; Sweden; kränkande behandling; skoljuridik; trakasserier; mobbning; kommun; skolverket; skolinspektionen; diskrimineringsombudsmannen; Administrative Law; Förvaltningsrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Bildprojekt i förskola och skola : Estetisk verksamhet och pedagogiska dilemman

    Författare :Marie Bendroth Karlsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art education; preschool; primary school; discourse; participation; artistic tools; aesthetics; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This thesis explores art education at the preschool and primary school levels. My primary concern has been to analyze art practices in different pedagogical settings; the major questions are:- How are art activities performed; what kind of mental tools do teachers offer and what kind of guidance do they provide?- How do teachers talk about art and art making in their art activities?- Is there a "poetic" or aesthetic dimension in preschool and primary school art activities?The analyses are based on micro-analyses of videotapes of all art activities at five preschools, five primary schools (second grade) and five. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning utifrån ett elevperspektiv

    Författare :Richard Wester; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Elevperspektiv på undervisning; Förändring av undervisning; Hinder; Motstånd; Klassrumsnormer; Sociala normer; Socio-matematiska normer; Matematikundervisning; Skolmatematik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie undersökte elevers perspektiv på när läraren aktivt försökt att förändra undervisningen enligt riktlinjer som föreslagits av Skolverket. Analys av elevernas perspektiv ger tillgång till information som kan fördjupa förståelsen om vad som behövs ifall man ska lyckas med ett förändringsarbete av undervisningspraktiken. LÄS MER

  5. 5. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER