Sökning: "skolutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 55 avhandlingar innehållade ordet skolutveckling.

  1. 21. Evaluation of Students' Attitudes Towards Vocational Education in Jordan

    Författare :Ahmed Al-Sa'd; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attitudes; students attitudes; vocational education; psychometrics; scaling techniques; factor analysis; multiple regression; logistic regression; attitude behaviour relationship;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation consists of the empirical main study and the explorative study. The main goal of the empirical study has been to acquire knowledge about students’ attitudes towards vocational education in Jordan, and to explore the dimensionality of their attitudes as well. LÄS MER

  2. 22. Mellan "jag" och andra. Nätbaserade studentdialoger med argumentering och responsgivning för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cooperative collaborative learning; Computer-mediated communication; Distributed learning environments; Interactive learning environments; Learning communities; distributed learning environments; web-based dialogues; learning communities; computer-mediated communication; interactive learning environments; cooperative collaborative learning;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om kvaliteten i studenters nätbaserade argumentering och responsgivning. Handlar det om vardagssamtal eller vetenskapliga diskussioner? Syftet är att undersöka om och i så fall hur studenters skriftliga, asynkrona dialoger bidrar till utveckling av kollektivt och individuellt lärande i en nätbaserad akademisk kontext. LÄS MER

  3. 23. Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger : Dialogiska och medierande redskap för lärande

    Författare :Lisbeth Amhag; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dialog; samspel och lärande; datorstött samarbetslärande; nätbaserat lärande; kollektivt lärande; interaktivt lärande; lärande kommunikation;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. LÄS MER

  4. 24. Elever med hörselnedsättning i särskolan En kartläggningsstudie ur klasslärares perspektiv

    Författare :Lotta Anderson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Flera funktionshinder; hörselnedsättning; kommunikation; stödinsats; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Anderson, L. (1998). Elever med hörselnedsättning i särskolan - en kart-läggningsstudie ur klasslärares perspektiv [Students with hearing impair-ment in special schools for the intellectually handicapped] (Pedagogisk-psykologiska problem, 642). Malmö: Lärarhögskolan. LÄS MER

  5. 25. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER