Sökning: "skolinspektionen"
Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet skolinspektionen.
1. Kränkande behandling i skolan : Den rättsliga regleringen av kommunens ansvar
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. “Quality Problems” in Swedish Municipal Adult Education : The Micropolitics of Quality Construed in the Audit Society
Sammanfattning : The aim of this thesis was to analyze and critically scrutinize how quality is construed in an audit process in Swedish Municipal Adult Education (MAE) and the discursive effects. Drawing on adult education policy documents and observations of a quality audit process, as well as the Swedish Schools Inspectorate’s (SSI) Day, this study also contributes to the uncharted field of how the micropolitics of “quality” is being produced in the Audit society within adult education. LÄS MER
3. Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola : en komplex och föränderlig process
Sammanfattning : Det naturvetenskapliga innehållet blev tydligare identifierat och framskrivet genom den reviderade läroplanen(Utbildningsdepartementet, 2010). Samtidigt beskrivs en osäkerhet hos verksamma i förskola kring vad och hur det naturvetenskapliga innehållet kan ta sig uttryck i verksamheten (Skolinspektionen, 2018). LÄS MER
4. Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola : en komplex och föränderlig process
Sammanfattning : The science content became more clearly identified and specified through the revised curriculum (Utbildningsdepartementet, 2010). At the same time Skolinspektionen (2017) points out that there may be uncertainty among preschool teachers regarding what science content to teach and how the science content can be expressed in preschool (Skolinspektionen, 2017). LÄS MER
5. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER