Sökning: "skolans fostran"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden skolans fostran.

  1. 1. Skolbarnets fostran : Enhetsskolan, agan och politiken om barnet 1946-1962

    Författare :Jonas Qvarsebo; Bengt Sandin; Håkan Larsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; character formation; childhood; school; school reforms; educational history; post-war period; politics; discourse analysis; governmentality; hegemony; fostran; barndom; skola; skolreformer; utbildningshistoria; barndomshistoria; efterkrigstiden; politik; diskursanalys; makt; styrningsrationalitet; hegemoni; History; Historia;

    Sammanfattning : I centrum för avhandlingen står den konflikt om skolagan som aktualiserades när det svenska skolväsendet skulle stöpas om till en enhetsskola. Undersökningsperioden är 1946-1962. LÄS MER

  2. 2. De laglydiga : Om skolans brottsförebyggande fostran

    Författare :Paula Wahlgren; Henrik Tham; Magnus Dahlstedt; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; crime prevention; education; governmentality; crime policy; kriminologi; Criminology; Kriminologi;

    Sammanfattning : Politicians and scholars often frame schooling as one of society’s most important crime preventive measures. The object of the study is to examine and problematize the hopes and ambitions that have evolved around what the study conceptualizes as the crime preventive educational task of public schooling and its historical trajectory as articulated in government publications. LÄS MER

  3. 3. Om fostran i förskoleklass

    Författare :Maria Thelander; Malmö högskola; []
    Nyckelord :fostran; fostransuppdrag; förskoleklass; föräldrar; individualisering; livskunskap; sociala konventioner; styrning; textanalys; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera och analysera hur fostransuppdraget beskrivs i centralt, regionalt och lokalt producerade texter relaterade till en förskoleklass i ett mångetniskt urbant område. Forskningsfrågorna är: Vem beskrivs som utföraren? Hur beskrivs utförandet? Hur beskrivs det önskade resultatet? Hur kan relationen mellan de olika texterna beskrivas? Teoretiska begrepp i analysen är sociala konventioner, styrning och individualisering samt begrepp från den kritiska diskursanalysen. LÄS MER

  4. 4. Värdepedagogik i skolans vardag : Interaktivt regelarbete mellan lärare och elever

    Författare :Robert Thornberg; Gunnel Colnerud; Solveig Hägglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; values education; moral education; school rules; discipline; rule practice; moral practice; värdepedagogik; skolregler; fostran; värdegrund; regelarbete; moralisk praktik; normer; socialisation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore values education as it takes place in everyday interactions between teachers and students. Focus has been on rule practice between teachers and students, which has been interpreted during the research process as the most salient phenomenon in the practice of values education. LÄS MER

  5. 5. Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan

    Författare :Emil Bernmalm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inkluderande undervisning; rörelsehinder; pluralism; pluralitet; fostran; stigma; religionskunskapsämnet; riksgymnasium; skolvardag; gymnasiet; värdegrundsarbete; inclusive education; values education; disability studies; physical disabilities; religious education; inclusion; exclusion; integration; symbolic boundaries; stigma; frame-analysis; upper secondary education;

    Sammanfattning : This thesis problematizes values education and governed inclusion from the standpoint of experiences made by upper secondary students with severe physical disabilities. The aim is to contribute to the understanding of value education empirically, by examining how students with physical disabilities experience the process of integration into different communities of regular education. LÄS MER