Sökning: "skolan och stress"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden skolan och stress.

  1. 1. Close to the edge : discursive, gendered and embodied stress in modern youth

    Författare :Maria Wiklund; Ann Öhman; Eva-Britt Malmgren-Olsson; Carita Bengs; Erik Bergström; Charli Eriksson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sweden; adolescent; youth; young women; stress; distress; health; psychosomatic; subjective health; body; embodiment; lived experience; gender; modernity; discourse; qualitative method; content analysis; interviews; school survey; questionnaire; epidemiology; Sverige; ungdomar; tonår; unga vuxna; tonårsflickor; stress; ångest; subjektiv hälsa; kropp; förkroppsligande; levd erfarenhet; genus; modernitet; kvalitativ metod; kvalitativ innehållsanalys; intervjuer; skolenkät; frågeformulär; epidemiologi; Public health science; Folkhälsovetenskap; folkhälsa; Public health;

    Sammanfattning : Background Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern not only in Sweden but worldwide. The overall aim of this thesis is to deepen and widen the understanding of young peoples’ subjective health, psychosomatic and stress-related problems. LÄS MER

  2. 2. Motstånd och konformitet : Om manliga yrkeselevers liv och identitetsskapande i relation till kärnämnena

    Författare :Ronny Högberg; Kerstin Bergqvist; Anders Garpelin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Identity; vocational students; masculinity and schooling; social class and schooling; resistance; school counter culture; Identitet; elever på yrkesförberedande program; maskulinitet och skola; klass och skola; motstånd; motkultur.; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en fältstudie i två klasser på gymnasieskolans Byggprogram. Intresset är riktat mot hur ett antal ungdomar, vilka samtliga är pojkar och i varierande grad är ointresserade av så kallade teoretiska studier, förhåller sig till kärnämnena. LÄS MER

  3. 3. Diagnostics of stator insulatin by dielectric response and variable frequency partial discharge measurements : a study of varied low frequencies in stator insulation, with particular attention to end-winding stress-grading

    Författare :Nathaniel Taylor; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Electrical engineering; Elektroteknik;

    Sammanfattning : Stator insulation is a critical to the reliability of electrical generators and motors. It is common industrial practice to use electrical measurement of partial discharges (PD) and some form of current-voltage measurement as part of the condition assessment of stator insulation at maintenance times. LÄS MER

  4. 4. Microarray Based Gene Expression Analysis in Cancer Research

    Författare :Cecilia Laurell; Joakim Lundberg; Peter Nilsson; Karin Dahlman-Wright; KTH; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adrenocortical tumour; apoptosis; cancer; classification; gene expression; microarray; p53; RNA amplification; Molecular biology; Molekylärbiologi;

    Sammanfattning : Biotechnological inventions during the 20th century have resulted in a wide range of approaches for explorations in the functional genomics field. Microarray technology is one of the recent advances which have provided us with snapshots of which genes are expressed in cells of various tissues and diseases. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars strävan mot att lyckas och nå framgång i livet – skolan som hälsofrämjande arena

    Författare :Marie Wilhsson; Jens M. Nygren; Petra Svedberg; Sara Högdin; Charli Eriksson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Adolescent; optimism; school-related stress; health promotion; sense of coherence; Ungdomar; optimism; skolrelaterad stress; hälsofrämjande arbete; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om perspektiv på ungdomars hälsa som utgångspunkt för att utveckla hälsofrämjande insatser i skolan.Metod: Studie I hade en kvantitativ beskrivande tvärsnittsdesign. LÄS MER