Sökning: "skolan arbetsmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden skolan arbetsmiljö.

  1. 1. Förändringsstrategier i grundskolan : ett ledarperspektiv

    Författare :Kerstin Nilsson; Svante Leijon; Rolf Solli; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; change strategies; change processes in school; local development work in school; leadership; the good leadership; principals as change masters; environment in school; changeprojects in school; staff participation; school in change; school organization; förändringsstrategier; förändringsprocesser i skolan; lokalt utvecklingsarbete i skolan; ledarskap; skolledare; det goda ledarskapet; rektorer som förändringsledare; arbetsmiljö i skolan; utvecklingsprojekt i skolan; medarbetares delaktighet; skolan i förändring; skolorganisation; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; företagsekonomi;

    Sammanfattning :   Change Strategies in Primary School  -  a leader perspective This thesis focuses on change strategies in the Swedish primary school. The schoolleaders have a new situation and role as change agents since the school was brought under local go­vern­ment control with among others the reguirement to be responsible for the local process of development in school. LÄS MER

  2. 2. Skolan som barnarbete och utvecklingsprojekt : En studie av hur grundskoleelevers arbetsmiljö skapas-förändras-förblir som den är

    Författare :Jan-Olof Hellsten; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; working environment; lower secondary school; ecological context; students material conditions; homework; ethnography; narrative analysis; narrative selection; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This study is about the working environment of school children in the lower secondaryschool. The aim is to study the course of events in which it develops. The empiricalfieldwork was inspired by ethnographic methods. Data was gathered by means of interviews,participating observation and document studies (especially records of meetings). LÄS MER

  3. 3. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa

    Författare :Maria Warne; Katja Gillander Gådin; Kristen Snyder; Monica Eriksson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescents; empowerment; health promotion; participation; positive health; salutogenic; settingsapproach; pupils; support; supportiv environment; students; teenagers; recuperation; youth; arenabaserat; barn; delaktighet; elever; empowerment; hälsofrämjande; positiv hälsa; salutogenes; stödjande miljö; tonåringar; ungdomar; återhämtning;

    Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER

  4. 4. No Time to Talk! : Teachers' Perceptions of Organizational Communication and Work-related Health

    Författare :Elinor Schad; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Job demands-resources model; organizational communication; organizational psychology; recovery; self-rated health; Sweden; teachers; time; well-being; WHO-5; krav och resurser; lärare; lärares arbetsmiljö; WHO-5 välbefinnande index; organisatorisk kommunikation; organisationspsykologi; Sverige; återhämtning; separation mellan arbete och fritid;

    Sammanfattning : During recent years, schoolteachers in Sweden have experienced many reforms and societal changes, resulting in altered conditions for work. Subsequently, many teachers have reported an increased workload and reduced well-being. LÄS MER

  5. 5. Jakten på ett hållbart arbete – fackliga utmaningar och möjligheter i mötet med lean

    Författare :Stina Johansson; Karolina Parding; Lena Abrahamsson; Carl-Gösta Hansson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fackförening; lean; utmaningar; möjligheter; arbetsorganisation; Arbetsvetenskap; Human Work Science;

    Sammanfattning : Managementkonceptet lean innehar idag en ledande position inom svensk industri alltsedan konceptet fick sin genomslagskraft på mitten av 1990-talet. Trots att konceptet som sådant väcker frågeställningar om dess inverkan på medlemmarnas arbetsmiljö är det omöjligt för fackföreningsrörelsen att stå emot denna trend; istället har de att finna vägar för att hantera lean. LÄS MER