Sökning: "skola och delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden skola och delaktighet.
1. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER
2. Delaktighet i skolans vardagsarbete
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att belysa hur delaktighet kan ta sig uttryck i skolans vardagspraktik med fokus på både social och politisk delaktighet. Utgångspunkt för studien är att delaktighet är något som görs mellan aktörerna, dvs. eleverna och pedagogerna i skolan. LÄS MER
3. Samordnad individuell plan (SIP) : Professionellas samt barn och föräldrars erfarenheter
Sammanfattning : Introduktion. Många barn och unga idag har så pass komplexa behov att de behöver samtidiga insatser från olika huvudmän. Insatserna blir alltmer specialiserade och fragmenterade, vilket kräver att professioner inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och skola samverkar. LÄS MER
4. Den svårfångade delaktigheten i skolan : Ett ungdomsperspektiv på hinder och möjligheter
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om ungdomars erfarenheter och upplevelser av delaktighet i det som enligt skolans mål skall vara ´en skola för alla´. Vi har under tre terminer varit deltagande observatörer och intervjuat ungdomar på en skola (år 6-9) som vi kallar Vegaskolan. LÄS MER
5. Carving out collective spaces : Exploring the complexities of gender and everyday stressors within rural youth leisure
Sammanfattning : Background: The reasons why young people are increasingly suffering frommental health problems, and the opportunities to turn this development aroundare globally debated. Stressors such as education, relationships, futuretrajectories of housing and employment all constitute important factors affectingyoung people’s mental health, leading to stress and achievement pressureespecially among girls and young women. LÄS MER