Sökning: "skola för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 78 avhandlingar innehållade orden skola för alla.

  1. 1. En skola för eller med alla : en kommuns arbete för att nå sina mål

    Författare :Inga-Lill Matson; Jane Brodin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Utbildningsmål; Specialundervisning; Särskolan; Integrerad undervisning för personer med funktionsnedsättning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. En skola för alla, eller? : Om diskursiva dilemman i ett (o)möjligt värdegrundsprojekt

    Författare :Karin Larsson Hult; Katarina Giritli Nygren; Gunilla Olofsdotter; Vanja Lozic; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to discuss the possibility for schools in Sweden to be “a school for all”. More specifically, the study follows a four-year long project at a secondary school, aiming at implementing the idea of being “a school for all. LÄS MER

  3. 3. En skola för alla - gäller det alla? : Statliga styrdokuments betydelse i skolans verksamhet

    Författare :Ulla Gadler; Leif Lindberg; Håkan Jenner; Christer Jacobson; Henning Johansson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; A school for everyone; steering documents; equivalent education; steering process; official; school leaders; special needs teachers; pupil assistants; knowledge appropriation; knowledge transfer; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The thesis aim is to visualize and understand what happens to intentions formulated in national steering documents to be interpreted and implemented in schools to give every pupil without exception access to an equivalent education.The principal starting point is that the individual official, or “street bureaucrat”, working inside school is the key person in interpreting steering document content. LÄS MER

  4. 4. Prövningen av en skola för alla : nationella provet i matematik i det tredje skolåret

    Författare :Anette Bagger; Gunnar Sjöberg; Eva Silfver; Johan Lithner; Christian Lundahl; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; National test; Mathematics; Third grade; Special needs; Special support; Student in need of support; Discourse; Pupil; Teacher; Nationella prov; matematik; test; i behov av stöd; tredje skolåret; stöd; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : This thesis presents the contribution to research that my doctoral education led to. My starting point was a large scale qualitative research project (here after called the VR-project) which reviewed the implementation of national tests in the third grade on the subject of mathematics. LÄS MER

  5. 5. Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag

    Författare :Inger Assarson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; discourse analysis; political rhetoric; inclusion; special needs;

    Sammanfattning : En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle kunna bli bättre. LÄS MER